Uppsalaserien 1000 Ögon. Director’s Cut ute nu!

Director's CutEdgar Nordahl är en helt vanlig student i Uppsala, men en dag förändras hans liv för alltid. En port till en annan dimension öppnas och en uråldrig ondska hotar att förstöra tillvaron. Edgar och hans vänner ställs inför en uppgift: att rädda Uppsala från undergång.

Uppsalaskräckserien 1000 Ögon, tecknad av Daniel Thollin och Jonas Andersson, blev en omedelbar succé när den första delen Tupilak släpptes på Seriezonen, Kulturnatten den 11 september 2010. Det var den största uppståndelse som den lilla butiken på Drottninggatan någonsin har haft. Tupilak följdes av Hrafnir och Vondur 2011. Året därpå kom en fristående fortsättning, Nyckeln, och den gången fick Jonas och Daniel hjälp av flera skickliga tecknare, som Ola Skogäng, Reine Rosenberg och amerikanen Jeff McComsey.

Serien har hunnit uppnå kultstatus. Om Gluntarne är Uppsaladikten par excellance så är 1000 Ögon Uppsalaserien par excellence. I nya 1000 Ögon. Director’s Cut har man samlat alla tre delarna i en bok och lagt till tio nya sidor. Den också lite större än originaltidningarna och har finare tryck.

Det hela började när Seriezonen fyllde 30 år. Butikens ägare Harri ville ha en serie som utspelas i Uppsala och Daniel och Jonas fick uppdraget. De beskriver sig själva som skräcknördar och det rådde aldrig någon tvekan om att det var skräck de ville göra.

Uppsala med sina gotiska katedral i centrum och sin långa historia lämpar sig väl för kusliga berättelser i den gotiska stilen. Som vår förre ärkebiskop K. G. Hammar skrev i Uplands nations årsskrift 2002-2006 under rubriken “Kan en lundensare bli upplänning?” är det ”något gotiskt över Uppsala”. Även om meningens andra del är ”precis som det är något romanskt över Lund”, vill jag gärna tro att det som åsyftas är stämning och atmosfär och inte kyrkoarkitektur.

Uplands nation, där jag själv är medlem, skymtar förbi på en sida i serien. Edgar Nordahl och hans vänner sitter på puben, Svantes källare, och pratar om en märklig upplevelse som snart ska följas av flera ännu märkligare. Kvällen innan har de varit på gasque, stavat med korrekt studentikos stavning. Vi får också se Carolina Rediviva, Engelska parken, Gustavianum och Domkyrkan. Kajorna i serien har dock större likhet med mördarfåglarna i Hitchcocks film än med de något demoniska, men ändå latintalande och harmlösa fåglarna i de klassiska Uppsaladikterna.

Äventyret börjar år 423 e. Kr. vid en forntida kultplats där Domkyrkan sedan skulle byggas. En skara ”sejdare”, här visa män i kåpor, utför någon slags ritual. Uppsala har ju alltid varit ett religiöst centrum. Först för asatron med templet i Gamla Uppsala, Adam av Bremen benämnde i sin krönika Uppsala som caput supersticionis barbaricae, ”den barbariska vantrons huvud”, och sedan för kristendomen med katedralen på Herrens berg. I år firade för övrigt ärkestiftet sitt 850-årsjubileum och S:t Eriks krona visades upp för allmänheten.

Mattias Fyhr, doktor i gotisk litteratur, har i sin bok De mörka labyrinterna (2005) lagt fram en definition av gotik: ”En gotisk text skildrar en eller flera subjektiva världar, som saknar högre ordning och utmärks av en atmosfär av förfall, undergång och olösbarhet, samt innehåller grepp som ger texten labyrintiska egenskaper.” Det är ju en nästan exakt beskrivning av 1000 Ögon!

Uppsalaserien har gott om humoristiska inslag, vilket inte är något nytt i den gotiska genren. Den första romanen som kallas gotisk, ja den har till och med undertiteln ”En gotisk berättelse”, nämligen The castle of Otranto (1764) av Horace Walpole, är inte ens särskilt skrämmande. Den inleds med att en gigantisk hjälm ur tomma skyn faller ner på slottsgården och dödar slottsherren Manfreds son, en scen som skulle ha passat perfekt i Monty Pythons film The Holy Grail (1975). Walpole var känd för sina practical jokes.

Studentidyllens mörka sida är ett gammalt tema i Uppsalalitteraturen, som också 1000 Ögon ansluter sig till, även om ”den mörka sidan” i detta fall är något mer konkret, stor, grön och slemmig. Uppsalapoeten Karl-Gustaf Hildebrand ironiserar i dikten ”Valborgsnatt”, publicerad i debutboken Nödvärn (1933), över en studentsång som förvandlats till lögn genom att någon ensam och olycklig tagit livet av sig.

Låtom oss fröjdas
i ungdomens vår.
Någon sköt sig
här i går.

Dikten skildrar motsättningen mellan studentlivets ljusa yta och mörka inre. Och det är väl också det 1000 Ögon gör med dess port som öppnas till en annan, fasansfull dimension. Daniel och Jonas kommer till Seriezonen lördag den 20 december kl 12.30 för att signera boken Director’s Cut. Vi ses där!

Event på Facebook här

Läs en intervju med Jonas Andersson här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Advertisements

En reaktion på ”Uppsalaserien 1000 Ögon. Director’s Cut ute nu!

  1. Pingback: Superkunnig om Superman. Fika med seriegurun Göran Semb | Nya Il Convito

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s