Star Wars och sufismen. Mystiker och krigare

Star Wars 1978På fredagen (28/11) släpptes en trailer för Star Wars-filmen The force Awakens, som har premiär i december 2015. Det blir en stor händelse. Den här bloggen heter Nya Il Convito efter den gamla Il Convito/Al-Nadi, en arabisk-italiensk tidskrift som gavs ut i Kairo i början av 1900-talet. Den svenske målaren och sufin Ivan Aguéli (1869-1917) var redaktör. Sufi kan betyda flera saker, men oftast menar man en muslimsk mystiker. Två återkommande ämnen på Nya Il Convito är agueliana och upsaliana, det vill säga vi tar upp saker som rör Aguéli och saker som rör Uppsala.

Aguéli var arabofil och älskade det arabiska språket. Han kom att behärska det på samma nivå som de lärdaste bland araberna. Han skrev mycket avancerade artiklar med ledig hand och en fin handstil. Han översatte Rabelais till arabiska! ”Jag har en varm tillgivenhet för detta språk”, skriver han i ett brev. ”Orden äro små poem, morfologins teckning och frasernas konstruktion bildhuggarkonst. Detta folk har ej behov av att skapa plastisk monumentalkonst. Det har sitt språk.”

TregångareDet har funnits en antal sufier eller muslimska mystiker som har varit kättare och fritänkare; de har inte passat in i moskéernas islam. En av de mest kända, kättarnas kättare, är persern Al-Hallaj, som korsfästes i Bagdad år 922 efter att ha utropat Ana al-Haqq! eller Jag är Gud! Sufierna har ofta anklagats för ”satanism” och blivit förföljda, fängslade, torterade och dödade. I diktsviten ”Min kompis är ett helgon”, som ingår i samlingen Tregångare (2005) ställer jag en sammanslutning fritänkande sufier, som byggt om ett cykelförråd till moské, mot det officiella islam, representerat av ”den stora moskén”. Gruppen består av ungdomar som lever i så kallat ”utanförskap”, mentalt såväl som socialt, i förorten Gottsunda i Uppsala. De samlas kring en helgon- eller gurugestalt i turban som de kallar sin ”kompis”. När diktjaget, företrädaren för ”den lilla moskén” hotas av företrädaren för ”den stora moskén” träder ”min kompis helgonet” in och försvarar honom liksom ”ett mobbat barn räddas i nöden av en jediriddare med övernaturliga krafter”.

Den lilla och den stora moskén representerar alltså två olika sidor av islam. Den lilla moskén representerar de fritänkande sufierna och den stora moskén de renläriga och dogmatiska. Ibn Arabi (1165-1240) från Andalusien, som var en av de största sufiska filosoferna genom tiderna – Ivan Aguéli benämner honom ”en Leonardo i filisofiens form” – menade att allt var Allah och att Allah var allt. Han företrädde med andra ord en panteistisk och opersonlig gudsuppfattning som i mångt och mycket liknar Star Wars lära om The Force.

Ibn Arabis mest berömda rader är en bekännelse till den religiösa toleransen. De följer här i svensk översättning av arabisten H. S. Nyberg, professor i semitiska språk i Uppsala.

Det fanns en tid, då jag tog illa vid mig,
om min väns religion icke var min egen.
Men nu har mitt hjärta blivit sådant,
att det upptar varje form:
det är en betesplats för gaseller
och ett kloster för munkar,
ett tempel för avgudabilder
och ett Kaaba för pilgrimer,
lagens tavlor lika väl som koranens heliga bok.
Det är till kärlekens religion jag bekänner mig,
och varthän dess riddjur än vända sig,
så är den min religion och min tro.

H. S. Nybergs översättning av dessa underbara arabiska verser finns i bilagan till Axel Gauffins Aguélibiografi Ivan Aguéli. Människan, mystikern, målaren (1940-41). Det är en stor sorg att Ibn Arabis radikalt toleranta filosofi inte har haft större inflytande i islamvärlden. I en kommentar skriver Nyberg:

”Det är intressant att konstatera, att Ibn al-’Arabi av sin teosofi leddes fram till en tolerant inställning mot andra religioner. De blevo för honom allesammans manifestationer av den ena gudomliga sanningen. Med förvånande radikalism har han givit uttryck åt sin likgiltighet för alla konfessionella skrankor i några mycket ofta citerade verser, som för alla verkliga muslimer innebära höjden av blasfemi.”

Den unge Obi Wan KenobiDe fritänkande mystikerna i islam har ibland, liksom jediriddarna i Star Wars, också varit tvungna att öva sig i krigets konst. De har bildat brödraskap för att försvara sig. Ett känt exempel är assassinerna i fästningen på berget Alamut i Persien på 1000-talet. De var krigare, inte för att de var krigiska, utan eftersom deras existens var hotad. De var fritänkare och mystiker som hade lämnat sharian, den religiösa lagen, bakom sig. Deras samhälle i Alamut krossades till slut av kalifens arméer och alla massakrerades. Assassinernas ledare, antikalifen Hassan Sabbah, ”en gamle på berget”, är känd för sitt hädiska yttrande ”Inget är sant. Allt är tillåtet”, som i subversiv kraft kan jämföras med Al-Hallajs Ana al-Haqq! Hassan formulerade med andra ord thelemas lag nästan tusen år före Aleister Crowley: ”Do what thou wilt shall be the whole of the law. Love is the law, love under will”. Nietzsche citerar Hassan Sabbah i Moralens genealogi där han också kallar assassinerna ”fria andar, par excellence”. Med andra ord: assassinerna var kanske någon slags jediriddare, en orden av krigarmystiker.

William S BurroughsFörfattaren William S. Burroughs ansåg att Hassan Sabbah är ”den ende andlige ledare som har någonting betydelsefullt att säga i rymdåldern” (… the only spiritual leader who has anything significant to say in the Space Age). Han skrev dikten ”The Last Words of Hassan Sabbah”. Om någon form av religion ska kunna överleva sekulariseringen och finnas kvar i en framtida, högteknologisk rymdcivilisation blir det sannolikt inte de dogmatiska, rigida och intoleranta formerna med en personlig Gud som blir glad när man lyder och arg när man är olydig, utan någon form av religion eller andlighet som är mer lik Ibn Arabi, Al-Hallajs eller Hassan Sabbahs mystiska filosofi: The Force.

Inom sufismen finns en det en gåtfull gestalt som kallas Al-Khizr eller ”Den gröne”. Han är en visdomslärare som vägleder sökarna. Han står till och med över profeterna. I en berättelse tar han med Moses på en vandring och utsätter honom för olika prov, genom vilka han visar att han är den visaste av de två. Moses ser bara ytan, Den gröne ser inunder, på insidan. Al-Khizr är en Yoda.

Den svenske sufin och anarkisten Torbjörn Säfve sade en gång: “Islam är en jättelik ocean med både kalla och varma strömmar. För oss sufer är fundamentalisterna reaktionära, småborgerliga och ytreligiösa.”

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s