Studentradion recenserar Uppsalanovellen Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet

MorgonmässanI morse lyssnade jag på programmet ”Morgonmässan”, som går varje fredag morgon på Studentradion 98.9. Strax före klockan åtta talade man nämligen om min Uppsalanovell Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Den var från början tänkt som en serietidning och det märks – karaktärerna är serietidningsaktiga. Jag kallar det upsaliensisk pulp fiction. Det är alltså inte stor litteratur, men jag hade kul när jag skrev den och jag hoppas att de som läser den kommer att ha minst lika kul. Det tycks som om åtminstone recensenterna på Studentradion har haft trevligt. Novellen kallas både ”charmig” och ”mysig”.

Novellen handlar om Frans Stenberg, professor i egyptologi, och hans assistent, Star Wars-nörden Henning. Man konstaterar att Henning ”inte är en jättedjup karaktär precis”. Sara Ekström läste upp ett stycke – hennes fina läsning höjde verkshöjden några snäpp – som handlar om hur Frans och Henning går på en poesiuppläsning. Poeten själv, eller snarare skalden, är en något överdriven representant för den upsaliensiska subkultur av unga gubbar som klär sig som på 1920-talet. Lyssna på inslaget här. Man talar om novellen 8.40-9.40 och 10.05-17.10.

Novellens omslagsbild, som prisas av radiopratarna, är gjort av den skicklige tecknaren Olov Redmalm. Han har också bidragit med idéer. Det var han som hittade på att Henning skulle vara ett Star Wars-nörd med alldeles för stor trenchcoat (Olov gillar själv Star Wars … och jag med …). Redmalm passar perfekt för projektet; han kommer från Uppsala och har tidigare gjort en cyberpunkserie som utspelar sig i stan, Red Laser Day, som släpptes på seriemässan på Grand i mars 2013. Läs mer här

Novellen får plats i ett 24-sidigt A-5 häfte, vilket inte är att förakta; det finns Sherlock Holmesäventyr som är kortare. Häftet kostar 30 kr. Vill man ha det skickat till sig tillkommer porto om 14 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Bor du i Uppsala? Då kan du köpa Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudetSerieZonen, Drottninggatan 8, Antikvariat Röda rummet, Dragabrunnsgatan 56 och Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7. Priset är 30 kr!

Lyssna på ”Morgonmässan” fredag 28 november 2014 här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Studentradion recenserar Uppsalanovellen Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet

  1. Pingback: JULREA! | Nya Il Convito

Kommentera

