Tre bloggare om novellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet

Professor Frans, omslagUppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet släpptes söndagen den 23 november. Den var från början tänkt som en serietidning och det märks – karaktärerna är serietidningsaktiga. Jag kallar det upsaliensisk pulp fiction. Det är inte stor litteratur, men jag hade kul när jag skrev den och jag hoppas att ni kommer att ha kul när ni läser den.

Handlingen tilldrar sig alltså i Uppsala, men inte i det verkliga Uppsala utan i en fantasymiljö med drag av både nutid och dåtid, dock mest nutid. Man ska uppleva att professor Frans Stenberg finns i någon slags samtid, men en samtid som har bevarat vissa drag av det förflutna; till de anakronistiska inslagen hör till exempel gaslyktorna med sina dåsiga lågor i den täta dimman, som vilar som en förbannelse över staden.

Frans Stenberg är professor i egyptologi med kontor på Gustavianum. Vid sin sida har han sin student Henning, serienörd och Star Wars-fan. En mördare går lös i Uppsala. En hemsk kult från det forna Egypten som forskarna trodde vara utdöd visar sig vara levande och farlig. Kajorna skränar ihåligt kring katedralens torn.

Omslaget är gjort av den skicklige tecknaren Olov Redmalm. Se bilden! Han har också bidragit med idéer. Det var han som hittade på att Henning skulle vara ett Star Wars-fan med alldeles för stor trenchcoat. Han passar perfekt för projektet; han kommer från Uppsala och har tidigare gjort en cyberpunkserie som utspelar sig i stan, Red Laser Day, som släpptes på seriemässan på Grand i mars 2013. Läs mer här

Novellen har redan recenserats på tre bloggare. Först ut var prästen och författaren Mattias Lönnebo, som skrev så här på Boktipset:

Detta är något så ovanligt som en nyskriven gotisk novell som utspelar sig i Uppsalas studentikosa miljöer. Den är inte så lite lekfull och anakronistisk och innehåller både fladdrande gatlyktor, mobiler och epost, för att inte tala om kontakter med Arkhamuniversitet (välkänt för alla Lovecraftfantaster). Novellens huvudpersoner utforskar ett brutalt mord som har samband med en stulen guldskalle.

Omar har ett välformulerat språk och skildringen flyter på som den ska. Man får en levande känsla av gamla Uppsalamiljöer, udda professorer, bolmande pipor och stärkkragar, som bryts mot modern informationsteknologi. Det finns en poetisk ådra som jag verkligen uppskattar, för mordgåtan till trots, är det inte någon klassisk rafflande kriminalhistoria. Den har i stället andra kvaliteter som gör att den lyfter: Poesin, miljöbeskrivningarna och stämningen.

Rekommenderas för den som gillar Uppsala, studentlivet och en udda gotisk twist.

Läs Mattias Lönnebos recension här

Faraos cigarrerDärefter följde science fiction-kännaren Stefan Gemzell, som smickrade mig genom att jämföra novellen med Hergés Faraos cigarrer:

Den härliga känsla jag fick av upplägget var lite som Faraos cigarrer, mysterier som kretsar kring mystiken om faraos förbannelse, om riter, uråldriga kurer och självklart ond bråd död. Alla ingredienser som behövs för att bygga upp en riktigt bra novell finns där och på helt rätt plats. Persongalleriet i novellen är riktigt bra uppbyggt, där finns poeten Simon O. Petterson som reciterar ur sitt senaste verk “Otidsenliga betraktelser på vers samt en bilaga innehållande fragment ur nattliga samtal med mig själv” (För övrigt en bok jag skulle vilja läsa). Huvudpersonen Prof. Frans Stenberg, en ung man i en gammal värld, hans manér och klädstil stammar från ca 1920. Frans mentor tillika tidigare innehavare av samma professur som huvudpersonen Frank nu innehar, dvs Tord Ranke gör entré i berättelsen genom att vara brutalt avliden.

Kyrkoherden Trude Koltrast-Bagge “Jag menar vad jag säger: Huvudet saknas!”

På det hela taget sett är denna novell riktigt läsvärd, jag uppmanar starkt alla och envar att införskaffa sig ett eget exemplar, luta sig tillbaks och njuta av Omar’s härligt flödande och målande berättelse.

Läs Stefan Gemzells recension här

Det tredje omnämnandet är särskilt speciellt eftersom det är skrivet av Uplands nations bibliotekarie Disa Buskhe, juridikstudent och författare (ännu opublicerad på papper). Professor Frans Stenberg är ju inspektor för Uplands nation och Disa är förebild till en annan av karaktärerna, nämligen bibliotekarien Disa Holmgren.

Jag tänkte tipsa om Mohamed Omars nya novell Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Jag skulle kunna göra det bara för att det dyker upp en karaktär som är misstänkt lik mig i den, som dessutom beskrivs som lärd, sug på den, men den är också en väldigt bra blandning mellan en kåserande Uppsalaskildring och ett Sherlock Holmes-äventyr.

Jag tror många kan läsa denna novell med stor behållning, men det är extra roligt för mig som känner att jag har sett flera av idéerna i novellen växa fram. Jag undrar om det är så vissa människor som känner mig känner när de läser mina noveller. Jag hoppas i alla fall det.

Läs Disa Buskhes inlägg här

Novellen får plats i ett 24-sidigt A-5 häfte, vilket inte är att förakta; det finns Sherlock Holmesäventyr som är kortare. Häftet kostar 30 kr. Vill man ha det skickat till sig tillkommer porto om 14 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Bor du i Uppsala? Då kan du köpa Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudetSerieZonen, Drottninggatan 8, Antikvariat Röda rummet, Dragabrunnsgatan 56 och Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7. Priset är 30 kr!

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

