Nu publicerar jag en detektivnovell

Gustavianum 1938Ni som läser bloggen Nya Il Convito, och i synnerhet ni som har läst mina dikter, vet jag är barnsligt förtjust i både Conan Doyles berättelser om Sherlock Holmes och i H. P. Lovecraft. Min passion för dessa författare kan bara mäta sig med min passion för Uppsala. Jag har länge gått och funderat på skriva en gotisk detektivnovell i upsaliensisk miljö med inslag av både det sherlockianska och det lovecraftianska, vilket inte är det lättaste eftersom jag är en sämre författare än både Conan Doyle och Lovecraft. Min berättelse är dock annorlunda än deras. Den är lättsam och något uppsluppen och jag tror inte att någon läsare kommer att bli det minsta skrämd, vilket de i och för sig kanske inte blir av Lovecraft heller… Det är inte menat som stor litteratur utan som pulp fiction.

Redan 2005 skrev jag ett utkast till en novell om en Ali Roos, professor i egyptologi med arbetsrum på Gustavianum. Jag skickade det till Johan Berggren som då var redaktör för Ordfront Magasin. Han tyckte att den dög och planen var att publicera i tidskriften. Men novellen blev aldrig färdig. Jag prioriterade andra saker och den lades på is. Efter nio år har jag dock tagit mig i kragen och färdigställt en första novell; det är tänkt att bli flera. Men huvudpersonen heter inte längre Ali Roos utan Frans Stenberg. Men både den gamle och den nye professorskaraktären bär stundtals en röd fez. Ali Roos hade en sidekick, en pensionerad försupen överste vid namn Henning. Den nye sidekicken heter fortfarande Henning, men har förvandlats till en tjugoettårig student, serienörd och Star Wars-fan.

Red Laser DayDet första äventyret heter Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet och utspelar sig i klassiska upsaliensiska miljöer som Gustavianum, nationerna, Carolina och universitetshuset. För att kunna lösa fallet med det stulna gudahuvudet vänder sig Frans till en kollega, dr Cyrus Lanfer vid Miskatonic University i Arkham, Massachusetts. Han är en av världens främsta experter på fornegyptisk religion … Omslagsbilden görs av den skickliga serietecknaren Olov Redmalm. Han är ett Star Wars-fan och det var han som kom på idén att Henning också skulle vara det. Redmalm passar perfekt som illustratör i det här projektet. Han kommer från Uppsala och har tidigare gjort en cyberpunkserie som utspelar sig i Uppsala, Red Laser Day, som släpptes på Uppsala Comix-mässan i mars 2013. Läs mer här

Min novell får plats i ett 24-sidigt A-5 häfte, vilket inte är att förakta; det finns Sherlock Holmesäventyr som är kortare. Det är dessutom ett perfekt format för pulp fiction. Häftet kommer att kosta 30 kr. Vill man ha det skickat till sig tillkommer porto om 14 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Det kommer förmodligen att anordnas ett litet informellt och anspråkslöst boksläpp på Sherlocks Pub på Klostergatan 16 i Uppsala vad det lider. Ni blir underrättade.

Bilder: Gustavianum 1938 och en sida ur Olov Redmalms Red Laser Day

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

