Ny recension av diktsamlingen Skymning öfver Upsala

Skymning öfver UpsalaIdag (21/9 2014) recenserar bloggen Boktimmen min senaste diktsamling Skymning öfver Upsala (2013). Vi träffades på steampunkfestivalen i Gävle som ägde rum i juni i år. Jag var då klädd i mörk kostym och röd fez. Hon skriver:

”Diktsamlingen från 2013 heter Skymning öfver Upsala. Det första som slog mig var att det var mycket annorlunda dikter, mer som berättelser som vävts in i diktform. Och dessa berättelser är så fascinerande, när man läser dem är det som om man kikar genom Mohameds ögon och ser världen som han ser den. Dikterna är retrospektiva och visar dels Mohameds uppväxt, dels Uppsalas historia. De är fint hopvävda till en salig blandning tankar och observationer som ger oss utomstående en inblick i livet i Uppsala då och nu.

Jag gillar hur Mohamed observant studerat och tagit in detaljer både hos människor och kulturer. Samtidigt som vi lär oss om Uppsala, dess unikum, dess stora tänkare och stadens framskridande så får vi också ta del av Mohameds tonårsångest och sökandet efter vänskap och samhörighet, vilket ger vissa dikter en mörkare ton. Denna diktsamling känns väldigt unik och viktig, och jag skulle med fördel rekommendera den till alla intresserade.”

Läs recensionen på Boktimmen här

Samtliga dikter i Skymning öfver Upsala finns att lyssna till på YouTube här. Bakgrundsmusiken har gjorts av den italienske kompositören Giacinto Scelsi (1905-1988). Hans musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill. Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010). Hans musik är stundtals skrämmande på ett lovecraftianskt sätt, som tanken på det lilla skälvande livet i ett till synes oändligt, svart universum.

Man kan beställa Skymning öfver Upsala direkt av mig genom att sätta in 150 kr på 548413-4. Ange namn och adress. Kontakta mig genom e-postadress nashte@hotmail.com