Jag ska läsa dikter på Kulturnatten

SPA22Den här bloggen heter Nya Il Convito efter den gamla Il Convito/Al-Nadi, en arabisk-italiensk tidskrift som gavs ut i Kairo i början av 1900-talet. Målaren och sufin Ivan Aguéli (1869-1917) var redaktör. Sufi kan betyda flera saker, men oftast menar man en muslimsk mystiker. Två återkommande ämnen på Nya Il Convito är agueliana och upsaliana, det vill säga vi tar upp saker som rör Aguéli och saker som rör Uppsala.

Lördag den 13 september infaller Kulturnatten i Uppsala. För mig innebär det att jag ska läsa dikter ur min senaste samling, Skymning öfver Upsala (2013), på tre olika ställen. Den första läsningen sker på Stadsbiblioteket kl 19.15, den andra på Hugos Kaffe kl 20.00 och den tredje på Missionskyrkan kl 20.40. Eftersom jag är aguelian kommer jag att uppträda i röd fez. Det var nämligen hans favorithuvudbonad. Konsthistorikern Axel Gauffin, författare till den stora monografin i två band, Ivan Aguéli. Människan, mystikern, målaren (1940-41), låter meddela: ”Redan genom sitt yttre, den röda fezen och den vida slängkappan, stack han av mot sin omgivning, ej minst när han valt sin älsklingsställning, sittande på golvet med korslagda ben.”

AgueliMin karaktär eller kanske mitt alter ego kallar jag Steampunk-Aguéli. Uppslaget fick jag av Miriam Rosenberg Roček, amerikansk anarkistisk aktivist och bloggare, som går under namnet Steampunk Emma Goldman. Emma Goldman (1869-1940) och Ivan Aguéli levde under ungefär samma tid – de är födda samma år! – och bägge var utopiska visionärer och anarkister. Goldman var dock mycket mera politisk än Aguéli.

Vad är steampunk? I korthet innebär det en samling föreställningar om hur 1800-talets människor föreställde sig framtiden, det vill säga ”retrofuturism”. Den kanadensiske litteraturvetaren Mike Perschon, som doktorerade med avhandlingen The Steampunk Aesthetic: Technofantasies in a Neo-Victorian Retrofuture, lägger ytterligare två element till detta: ”teknofantastik” och ”neoviktorianism”.

På målningen till vänster, gjord av Fritz Lindström i Paris 1898, bär Aguéli inte fez utan någon annan slags mössa, men jag tycker, fezfixerad som jag är, väldigt mycket om den ändå eftersom den säger så mycket om hans inre. Så här beskrev Lindström sin modell: ”Han var bara aktivitet och ande, en ständigt brinnande låga full av idéer, metafysik, skarpa iakttagelser och kvicka drastiska inpass”.

Min karaktär, Steampunk-Aguéli, har ständigt vandrat vid min sida som en skugga även om namnet skiftat. Ett tag kallade jag honom Herr Omar, som i dikten ”Herr Omars antikvariat”, vars första version kom till 2006, det vill säga långt innan jag hade hört talas om både steampunk och Steampunk Emma Goldman. Herr Omar hade liksom Steampunk-Aguéli mörk kostym och fez och var allmänt 1800-talsaktig.

Steampunk Emma GoldmanDet vore förmätet att jämföra sig med Gunnar Ekelöf. Han är en betydligt större diktare än vad jag är och någonsin kan bli. Det är bara roligt att konstatera att även Ekelöf tyckte om att klä ut sig och spela roller. I en uppsats av Olof Lagercrantz införd i boken Tretton lyriker och Fågeltruppen. Uppsatser om lyrisk dikt (1973) kan man läsa:

”Han [Gunnar Ekelöf] föraktade inte härmningar och signerier. En tid bar han med sig en pincenez som var exakt lika Frödings. Då läste han gärna ’Flickan i ögat’ och lade extra tonvikt vid raderna: ’Jag är en grop med utbränt kol av innebrända lustar, jag pustar eld med alkohol. Det flammar när jag pustar.´”

En händelse som såg ut som en tanke var när Steampunk-Aguéli och Steampunk Emma Goldman träffades i verkligheten! I slutet av juni i år var det steampunkfestival i Gävle och jag hade äran intervjua Miriam, som var hedersgäst, på scen. Vi spekulerade bland annat i möjligheterna att skapa ett utopiskt samhälle på Mars. Tekniken skulle vara sf-aktig, men estetiken viktoriansk. Läs mer om vårt möte här

Dikten ”Herr Omars antikvariat” finns att lyssna till här
Besök Steampunk Emma Goldmans blogg här

Läs mer om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Jag ska läsa dikter på Kulturnatten

Kommentera

