Medan världen såg på fotboll …

SPA20Medan världen såg på fotboll roade jag mig med att läsa spökhistorier. Först läste jag ”Den tyske studenten” (1824) av den amerikanske författaren Washington Irving. Huvudpersonen är en tysk student vid namn Gottfried Wolfgang som har en lättrörd fantasi och ett melankoliskt temperament. Han hänger sig liksom vår svenske profet Swedenborg åt vidlyftiga metafysiska spekulationer. För att skingra hans dystra tankar skickas han till det ljusa och muntra Paris. Året är 1789 och revolutionen bryter ut.

”Gottfried Wolfgang var en ung man av god familj. Han hade studerat någon tid i Göttingen, men eftersom han hade en svärmisk och fantastisk läggning hade han gått vilse i en av de vilda och opraktiska doktriner som så ofta har förvirrat tyska studenter. Hans enstöringsliv, hans allt uppslukande studieflit och studiernas egendomliga art hade påverkat honom till både kropp och själ. Hans hälsa var undergrävd och hans fantasiliv osunt. Han hade hängett sig åt vidlyftiga spekulationer om andliga essenser tills han, alldeles som Swedenborg, omgavs av en värld som han själv hade tänkt ut. Av någon för mig okänd anledning fick han den uppfattningen att han hotades av en illasinnad makt, att en ond ande av något slag försökt snärja honom och dra honom i fördärvet. Tanken fick en ödesdiger inverkan på hans melankoliska temperament. Han blev avtynad och modstulen. Hans vänner kom underfund med hans själsliga åkomma och beslöt att ett ombyte av miljö skulle vara den bästa kuren; följaktligen skickades han i väg för att avsluta sina studier i det praktfulla och muntra Paris.”

Det blir dock inte som de som skickade honom hade hoppats på. I stället för att botas från sin melankoli och sin känsla av att vara förföljd av en illasinnad makt råkar han i än större olycka efter att ha förälskat sig i en kvinna mer hemmahörande i Swedenborgs värld än i vår. Historien slutar så här: ”Han förlorade förståndet och dog på dårhus”.

Mumien 1932Sedan läste jag två noveller av Arthur Conan Doyle. ”Nummer 249” (1892) handlar om en ung orientalist vid Oxford som med hjälp av egyptisk magi uppväcker en mumie. Han skickar sedan mumien för att mörda sina fiender. Om denne Bellingham sägs att han ”pladdrade på med araberna som om han hade fötts och blivit ammad och avvand bland dem”, en detalj som tilltalar mig som arabofil. Men han kunde mer än arabiska: ”Han talade koptiska med kopterna och hebreiska med judarna och arabiska med beduinerna, och allihop var beredda att kyssa fållen på hans bonjour.” Trots sin intelligens och sin samvetslöshet saboteras hans planer, mumien förstörs och själv drar han till Sudan.

Den tredje novellen, ”The Ring of Thoth” (1890), finns mig veterligen inte översatt till svenska. Huvuddelen av handlingen tilldrar sig på Louvrens egyptiska avdelning. En engelsk egyptolog besöker museet för att undersöka några papyri. Han somnar vid sitt värv, vaknar upp efter stängningsdags och får bevittna en underlig och skrämmande scen.

De fornegyptiska inslagen i Conan Doyles noveller var anledningen till att jag valde dem. Jag har sedan tidiga tonår varit fascinerad av det gamla Egypten. Den bästa mumiefilmen genom tiderna är The Mummy från 1932 med Boris Karloff (Frankensteins monster) som den mumifierade fornegyptiske prästen Imhotep. Efter att ha återupplivats uppträder han med fez under namnet Ardath Bey. Se ett klipp här. Mitt intresse började när jag lärde känna en granne som var egyptolog och ockultist. Jag har skildrat vår relation i dikten ”Egyptologen”, som är medtagen i samlingen Skymning öfver Upsala (Björkmans 2013).

Läs mer om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

