Uppsala är bäst. Jag blir glunt på äldre dar

UppsalastudenterI min ålder har de flesta lämnat den bohemiska gluntentillvaron bakom sig. Jag kommer att bli en ovanligt gammal glunt när jag börjar studera latin höstterminen 2014. Mina föräldrar är akademiker liksom de flesta av mina vänner, och själv är jag långtifrån en främling i universitetsmiljön. Jag har under många varit något av en kvasistudent som går på föreläsningar och sitter på Carolina och Karin Boye och läser och skriver, men slipper tentor och betyg. Som ung man ville jag dock inte bli akademiker utan poet. När jag gav ut min första diktsamling Orientalisk sejd 1995 tänkte jag att min utbildning var färdig. Jag hade ett yrke, jag var poet, så varför fortsätta plugga? Jag var förresten arabofil redan då. Som motto för diktsamlingen stod ett citat av Ibn Arabi (1165-1240). I den brittiske orientalisten A. J. Arberrys bok Sufism. An Account of the Mystics of Islam (1950) beskriver han Ibn Arabi som “the greatest mystical genius the Arabs.”

En av mina favoritförfattare, H. P. Lovecraft, hade inte heller någon universitetsutbildning. Han uppfann ett eget universitet: Miskatonic i den fiktiva staden Arkham i Massachusetts. I dess bibliotek förvaras ett av de få äkta exemplaren av den fasansfulla svartkonstboken Necronomicon. På Carolina har vi bara Silverbibeln.

Mamma och pappa 1968Men nu skriver jag alltså in mig, en glunt som egentligen är mera lik magistern än glunten. På bilden ser ni mamma och pappa i Slottsbacken, sista april 1968. Min pappa kom från Kenya till Uppsala i juni 1966 för att studera marklära vid Geovetenskapliga institutionen. Han tillhörde Snerikes nation. Han bodde i en studentkorridor på Karlsrogatan i kvarteret Triangeln med utsikt mot Gamla kyrkogården. Jag har skrivit en dikt om min pappa och hans första tid som student i det nya landet. Den heter ”Min pappa, kung Lear” och finns med i samlingen Skymning öfver Upsala, som kom ut på Björkmans förlag 2013.

Någon av er som läser detta kanske undrar hur jag som är vit kan ha en mörk pappa från Kenya. Han är min adoptivfar, inte min biologiske far. Men det är han som har uppfostrat mig och det är honom jag kallar pappa. Mamma kom hit från Jämtland i augusti 1966. Hon hyrde ett rum på Norrtäljegatan 5 bakom Vaksalaskolan och läste nordiska språk, engelska och litteraturhistoria. Sen flyttade hon till Studentstaden 4. Hon var medlem i Norrlands nation. Jag tänker bli medlem i Uplands nation eftersom jag till skillnad från mina föräldrar är inföding. Jag är upsaliensare, men inte upplänning. Det finns en märkbar kulturell skillnad mellan upplänningar och upsaliensare.

Ni kan köpa Skymning öfver Upsala för 150 kr + 24 kr i porto genom att sätta in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Se ett modernt framförande av Gunnar Wennerbergs ”Uppsala är bäst” här
Läs min intervju med skaparna av musikalen ”Gluntarna Reloaded” här
Läs mer om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

