Jag behöver hjälp!

Omar och LasseFör närvarande arbetar jag med min kommande diktsamling Natt öfver Upsala. Den är fortsättning på Skymning öfver Upsala som kom ut i september 2013 på Björkmans förlag. I mina dikter använder jag ibland verkliga personer som karaktärer. I dikten ”Statisten” skymtar Lasse Åberg skymtar i en av stroferna. Han uppträder i rollen som Helge Jonsson i Repmånad (1979). Söndagen den 30 mars 2014 råkar jag Åberg på seriemässan Uppsala Comix som hölls på den gamla biografen Grand. Jag visar honom dikten. Han läser och roas. Så tar vi kort. Det kändes som om dikten hade hittat hem!

I oktober 2013 började jag läsa in mina dikter på Sound Level, Arne Hirvis studio på Kungsängsgatan i Uppsala. Efter inspelning och redigering lade vi ut dem på YouTube här. När jag skriver detta har klippen haft fler än 1200 lyssningar! Det är bra för att vara poesi.

Till bakgrundsmusik valde jag den italienske kompositören Giacinto Scelsi (1905-1988). Scelsis musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill. Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010). Hans musik är stundtals skrämmande på ett lovecraftianskt sätt, som tanken på det lilla skälvande livet i ett till synes oändligt, svart universum.

Skymning öfver UpsalaDen amerikanske science fiction- och skräckförfattaren H. P. Lovecraft och hans imaginära universum och Cthulhu-mytologi gör sig påmind i flera av de nya dikterna. Han är en av mina stora inspirationskällor. Jag är särskilt fäst vid Abdul Alhazred, ”den galne araben”, författaren till den fasansfulla svartkonstboken Necronomicon. Vid sidan av fiktiva gestalter som Abdul Alhazred förekommer verkliga personer ur min bekantskapskrets i dikterna. Flera av dem är mina vänner på Facebook. Vilka de är kommer att avslöjas strax före släppet… Du kanske är en av dem?

De nya dikterna skulle lika gärna kallas noveller – vad man vill kalla dem är en fråga om känsla och smak. Jag skriver novellaktiga prosadikter med essäistiska inslag på ett sätt som jag lärt av min förebild, poeten Jesper Svenbro. I alla dikter tar jag avstamp i verklighetens Uppsala, men gör utflykter i drömmens och fantasins landskap. En sak som skiljer de nya dikterna från de föregående är dikternas längd – de nya är betydligt längre.

BergtingDiktsamlingens omslag görs av Peter Bergting, en av Sveriges bästa fantasyillustratörer, vilket passar perfekt eftersom den nya diktsamlingen innehåller en hel del referenser till science fiction-, fantasy- och rollspelsmiljöerna. Bergting har illustrerat bland andra rollspelen Mutant och Kult. Han gjorde också den grafiska novellen Gängkrig 145 med Jens Lapidus. Mitt omslag blir ett klassiskt uppsalamotiv med viss lovecraftstämning. Det är färdigt, men tills vidare hemligstämplat! Jag behöver hjälp för att klara kostnaderna. Ni kan köpa Skymning öfver Upsala för 150 kr + 24 kr i porto eller förbeställa Natt öfver Upsala för 150 kr + 24 kr porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Besök Peter Bergtings hemsida här
Lyssna på mina dikter på YouTube här
Läs mer om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Jag behöver hjälp!

  1. Pingback: Två tjuvar och ett nyårslöfte | Nya Il Convito

Kommentera

