Snart är det steampunkfestival!

Steampunk Emma GoldmanSteampunkfestivalen – som samtidigt är 2014 års Swecon – äger rum mellan den 27 och 29 juni 2014 på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Festivalen startar kl. 17.00 på fredagen och slutar 17.00 på söndagen. Vad är steampunk? I korthet: ”att föreställa sig framtiden som man föreställer sig att 1800-talets människor föreställde sig den”. Lördag den 28 juni kl 12.00 går jag upp på scenen för att intervjua den amerikanska steampunkaren Miriam Rosenberg Rocek, mera känd som ”Steampunk Emma Goldman”. Hon har hittat ett sätt att förena lek och fantasi med politiskt engagemang genom att uppträda som en steampunkversion av anarkisten Emma Goldman (1869 – 1940). Miriam bloggar om Goldman och andra av tidens aktivister här. Inspirerad av Miriam har jag skapat min egen karaktär: Steampunk-Aguéli efter den svenske målaren, mystikern och anarkisten Ivan Aguéli (1869-1917). De föddes samma år! Min roll är lätt att ikläda sig – den består helt enkelt av en röd fez. Konsthistorikern Axel Gauffin, författare till den stora monografin Ivan Aguéli. Människan, mystikern, målaren (1940-41) noterar: ”Redan genom sitt yttre, den röda fezen och den vida slängkappan, stack han av mot sin omgivning, ej minst när han valt sin älsklingsställning, sittande på golvet med korslagda ben.”

Läs mer på festivalens hemsida här
Läs mer om Steampunk-Aguéli här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

