Kommunist och ockultist

Gleb BokiiSedan tonåren har jag varit dragen till studiet av esoterism, ockultism och mystika traditioner. Jag upptäckte tidigt den engelske ockultisten Aleister Crowley hemma hos en äldre vän som studerade egyptologi. En inblick i hur jag uppfattade vår relation kan man få i dikten ”Egyptologen”. Sedan 2007 har jag odlat mitt intresse tillsammans med andra i den icke-konfessionella, akademiska föreningen Luna i Uppsala. Vi arrangerar ett antal föreläsningar per termin på Västgöta nations bibliotek.

Ett område jag finner särskilt fascinerande är mötet mellan esoterism eller ockultism och politisk radikalism. Jag arbetar till exempel med en bok om konstnären Ivan Aguéli (1869-1917) som var swedenborgare, teosof och sufi och samtidigt i perioder politiskt aktiv dels som anarkist och dels som panislamist.

I det här inlägget tänkte jag berätta kort om den ukrainske kommunisten Gleb Ivanovich Bokii (1879-1937) var en ledande medlem i tjekan, Sovjetunionens hemliga polis som grundades av Lenin 1917 och som sedermera skulle bli KGB.

Som ung student deltog Bokii i marxistiska studiecirklar och anslöt sig så småningom till bolsjevikerna under Lenins ledning. Mellan 1921 och 1934 ledde Bokii den så kallade ”specialavdelningen” inom hemliga polisen. Men han var inte bara kommunist och sovjetisk funktionär – han var också rosenkorsare, martinist och tantrist. Tillsammans med dr Alexander Barchenko, frimurare, martinist och lärjunge till Gurdjieff (1886-1949), undersökte de hur fjärrsyn (remote viewing), telekinesi och hypnos skulle kunna hjälpa Sovjetunionens underrättelsearbete.

Nicholas Roerich 1Nyligen läste jag Tobias Churtons gedigna biografi över Aleister Crowley (2011) och hittade följande om Bokii och Barchenko och deras koppling till konstnären Nicholas Roerich:

”Barchenko, ’Bolshevik professor of the occult’, was a Martinist Freemason, one-time student of Gurdjieff and, like many theosophists and synarchists, believed in the Himalayan Shambhala, or Agartha, subterranean home to adepts of a lost civilization. Barchenko believed the enlightened beings were original communists. Communism then was the social manifestation of an esoteric secret.”

”Gleb Ivanovich Bokii cheif of the Special Department (Spetsotdel) of the secret police, the Cheka, liked Barchenko’s ideas. Bokii was himself into Rosicrucianism, Martinism and Tantric sex ritual. Barchenko took charge of facilities at Moscow’s Institute of Experimental Medicine with a brief to see what ESP, remote viewing, telekinesis and hypnosis could offer the intelligence effort.”

Författaren nämner sedan att det enligt vissa bedömare troligen var Bokii och Barchenko som låg bakom konstnären Nicholas Roerichs expedition till Tibet 1924 för att söka efter Shambhala och dess upplysta, ”kommunistiska” mahatmor. ”In Roerich’s mind, the ’enlightenment’ of communism was mystically joined to the eventual spiritual enlightenment of the world”.

I sin Leninbiografi (1999) skriver rysslandskännaren Stefan Lindgren: ”För en del buddister var det kommunistiska rike Lenin talade om påfallande likt Schambala.”

I romanen At the Mountains of Madness (1936) låter H. P. Lovecraft sin berättare William Dyer sju gånger hänvisa till Roerichs målningar av tibetanska berglandskap. Under sin vistelse i New York i maj 1930 hade Lovecraft själv besökt det då nyöppnade Roerichmuseet och blivit djupt imponerad.

”Någonting i landskapet påminde mig om Nicholas Roerichs sällsamma och obehagliga asiatiska målningar, samt de än sällsammare och obehagligare beskrivningarna av Lengs beryktat ondskefulla platå som återfanns i den fruktade Necronomicon av den galne araben Abdul Alhazred”.

Citerat ur den svenska översättningen av Arthur Isfelt (2009).

Skymning öfver UpsalaDikten ”Egyptologen” publicerades första gången i samlingen Skymning öfver Upsala (2013). Den ges ut av Björkmans förlag och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Då kostar den 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Samtliga dikter i Skymning öfver Upsala finns att lyssna till på YouTube här. Bakgrundsmusiken har gjorts av den italienske kompositören Giacinto Scelsi (1905-1988). Hans musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill.  Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010). Hans musik är stundtals skrämmande på ett lovecraftianskt sätt, som tanken på det lilla skälvande livet i ett till synes oändligt, svart universum.

Varför har jag gammalstavat titeln på min diktsamling? Svaret finns här
Läs mer om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s