Poesikväll på Uplands nation. Något om konstnärerna Ivan Aguéli och Carl Eldh

Uplands nation 26 maj 2014Ikväll läste jag dikter på Uplands nations bibliotek. Huset är beläget i Uppsalas Quartier Latin i miniatyr på S:t Larsgatan. Olof Thunmans dikt ”Nationshuset” börjar med raderna ”Här kan du höra ett skymningssus/vandra ibland genom trappar och salar.” Hade jag haft en ”fin intelligens” som konstnären och spiritisten Ivan Aguéli påstod att han hade kanske jag hade kunnat höra de susande rösterna ur det förgångna. Nu får jag använda min fantasi i stället.

Den här bloggen heter Nya Il Convito efter den gamla Il Convito/Al-Nadi, en arabisk-italiensk tidskrift som gavs ut i Kairo i början av 1900-talet. Målaren och sufin Ivan Aguéli (1869-1917) var redaktör. Sufi kan betyda flera saker, men oftast menar man en muslimsk mystiker. Två återkommande ämnen på Nya Il Convito är agueliana och upsaliana, det vill säga vi tar upp saker som rör Aguéli och saker som rör Uppsala.

Aguéli besökte Uppsala våren 1897. Han var på Carolina och letade efter böcker. Det är möjligt att han var på Uplands nation. Några belägg finns dock inte. I nationens trädgård står Carl Eldhs stora bronsskulptur ”Mor”, och i huset finns såväl hans lilla bronsstatyett av prins Gustaf som hans intagande flickporträtt Selma, det sistnämnda både i gips och i brons.

Aguéli och Eldh kände varandra och umgicks i Paris på 1890-talet. I sin monografi Ivan Aguéli. Människan, mystikern, målaren (1940-41) berättar konsthistorikern Axel Gauffin om vilket främmande intryck Aguéli gjorde när han besökte Uppsala. ”Men”, påpekar han, ”det var ej blott i det stilla, gammalmodiga Sverige, som Aguéli verkade främmande. Även i världsstaden Paris, där man ändå var van vid litet av varje, föll han på något sätt ur tonen. ’Han kommer som ett kallt luftdrag in i vår krets’, skriver den ovan citerade M. Georges Rémond, ’utomordentligt mager som han var, verkade han som ett spöke som endast med svårighet livnär sig i grifter och gravkammare.”

Eldh och Agueli”Sådan ser vi honom”, fortsätter Gauffin, ”också på de små fängslande ögonblicksbilderna från Carl Eldhs ateljé rue Notre-Dame-des-Champs no. 16, en hemlighetsfull främling, i sin vida kappa skymtande bakom värdens i stilla meditation sänkta huvud.

Eldh hade kommit till Paris år 1898 och nästan genast vunnit Ivan Aguélis varma förtroende. Bohemen, vars bostad ingen kände till, kunde dyka upp på vännens ateljé de mest oväntade tider på dygnet.

En morgon infann han sig mycket tidigt. Han bad Eldh laga till te, själv hade han med sig färskt bröd. Eldh uttalade sin förvåning häröver, men Aguéli svarade: ’Ser du, dem tar jag utanför dörrarna till rika konstnärer – de fattiga vill jag inte bestjäla.’ Leverantörerna brukade nämligen hänga morgonbröden, de efter sin nymånform s. k. croissanterna, på dörrhandtagen till ateljéerna.”

Åter till kvällens läsning. Jag läste två dikter, ”Klosettpalatset” och ”Den kommande omänniskan”, ur den nya samlingen Skymning öfver Upsala, som kom ut i september 2013. Dessa och resterande dikter finns inspelade och utlagda på YouTube. Som bakgrundsmusik har jag valt den italienske kompositören Giacinto Scelsi (1905-1988). Scelsis musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill. Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010). Hans musik är stundtals skrämmande på ett lovecraftianskt sätt, som tanken på det lilla skälvande livet i ett till synes oändligt, svart universum.

Skymning öfver UpsalaSedan samlingen kom ut har jag gjort nitton officiella uppläsningar på sjutton olika ställen: den borgerliga studentföreningen Heimdal, bokcaféet Röda stjärnan, Walmstedtska gårdens café, pensionärsföreningen SPF Fyris på Senioren, Stadsbiblioteket i Uppsala, Västmanland-Dala nations bibliotek, Gottsunda konstgilles vårsalong, Domtrappan, Botaniska trädgården, Antikvariat Hundörat i Stockholm, Missionskyrkan, biblioteket i Nynäshamn, Folket i Bild/Kulturfronts årsmöte i Uppsala, Drottninggatans bokhandel, Lärarnas riksförbunds årsmöte på Gimo bruksgymnasium, Strängnäs stadsbibliotek och Uplands nation.

Diktsamlingen Skymning öfver Upsala finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Då kostar den 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Lyssna på Skymning öfver Upsala på YouTube här
Varför har jag gammalstavat titeln på min diktsamling? Svaret finns här
Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Poesikväll på Uplands nation. Något om konstnärerna Ivan Aguéli och Carl Eldh

  1. Pingback: Från Fjerdingen och Svartbäcken. Bokcirkeln på Uplands nation pratar Strindberg | Nya Il Convito

  2. Pingback: Poeternas Uppsala. Jag höll föredrag på Uplands nation | Nya Il Convito

Kommentera

