Nu har Skymning öfver Upsala fått fler än tusen lyssningar!

Poeten i studionDen 18 september 2013 släpptes min diktsamling Skymning öfver UpsalaDrottninggatans bokhandel i Uppsala. Mats Berglund stod värd.

Poesikonnässören Peter Björkman gav ut boken. Vad mer kan man begära än en kunnig och engagerad förläggare? Skymning fick ett ganska gott mottagande även om recensionerna inte blev så många som jag hade hoppats. Mina föregående diktsamlingar, som inte var lika bra, recenserades i Dagens Nyheter, Svenskan, Aftonbladet, ja, överallt, men det kanske berodde på nyhetens behag. En av mig beundrad poetkollega, Kristian Lundberg, förärade den dock en mycket förmånlig förstadagsrecension i Helsingborgs Dagblad. Det gör mig nästan generad att citera hans lovord:

”Det finns i Mohamed Omars dikt en speciell slags lätthet, en frihet i själv tilltalet som gör att dikten allt som oftast följer en oförutsägbar väg mellan det konkreta och det abstrakta. Den kan börja med en reva i ett bildäck och så löper resonemanget vidare om exempelvis Sherlock Holmes. De rödhårigas förening. Och så rör vi oss mellan det mindre och det större på en och samma gång.”

Litteraturstudenten Lisa Gidlöf menade i Upsala Nya Tidning (22/9) att jag ”förenar krass verklighet med symbolisk fantasivärld och det är dikternas främsta stilistiska behållning.” Det roligaste omdömet hittills tillkommer dock Gunder Andersson i Dala-Demokraten (19/10, ej på nätet) som skrev: ”Det är trevligt och lättläst …”

Med tanke på de små resurser jag och Björkmans förlag har till förfogande tycker jag att jag har lyckats bra med att nå ut med min poesi. Min blogg, sociala medier och kompisnätverk har varit oundgängliga kanaler. Boken beviljades litteraturstöd av Statens kulturråd, vilket innebär att den spreds till bibliotek över hela landet. Enligt Stadsbiblioteket i Uppsala är Skymning en av deras mest utlånade diktsamlingar. I oktober 2013 började jag läsa in mina dikter på Sound Level, den gode Arne Hirvis studio på Kungsängsgatan. Efter inspelning och redigering lade vi ut dem på YouTube. När jag skriver detta har kontot haft fler än tusen lyssningar! Det är värt en skål.

ScelsiTill bakgrundsmusik valde jag den italienske kompositören Giacinto Scelsi (1905-1988). Scelsis musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill. Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010). Hans musik är stundtals skrämmande på ett lovecraftianskt sätt, som tanken på det lilla skälvande livet i ett till synes oändligt, svart universum.

Scelsi föddes 1905 i staden Valva i Italien där han växte upp på ett medeltida slott. Han kom från en grevlig familj och lärde sig fäktas i unga år. Han studerade även latin och spelade schack. Till en början influerades Scelsi av surrealismen och futurismen. År 1950 drabbades han av ett psykiskt sammanbrott och togs in på mentalsjukhus.

Under de följande åren tillbringade han långa perioder med att på sitt piano upprepa en och samma ton. Så upptäckte han de möjligheter som dolde sig i detta monotona ljud. Hans musik rörde sig bort från harmonier till att utforska de enskilda tonernas register av subtila uttryck. Parallellt med denna förändring drogs han till ockultismen. Han studerade Madame Blavatsky och Gurdjieff.

Omar och LasseI mina dikter använder jag ibland verkliga personer som karaktärer. I dikten ”Statisten” skymtar Lasse Åberg skymtar i en av stroferna. Söndagen den 30 mars 2014 råkar jag Åberg på seriemässan Uppsala Comix som hölls på den gamla biografen Grand. Jag visar honom dikten. Han läser och roas. Så tar vi kort. Det kändes som dikten hade hittat hem och det var till och med mer upplyftande än Lundbergs hyllningsrecension i HD. Jag är ett Åbergfan.

Men jag har också haft möjlighet att komma ut och läsa dikterna i Skymning inför publik. Jag har räknat till sjutton officiella uppläsningar på femton olika ställen. Det tycker jag är en skaplig prestation för en halvokänd poet utan något stort förlag med PR-apparat i ryggen. Jag har läst på följande platser: den borgerliga studentföreningen Heimdal, bokcaféet Röda stjärnan, Walmstedtska gårdens café, pensionärsföreningen SPF Fyris på Senioren, Stadsbiblioteket i Uppsala, Västmanland-Dala nations bibliotek, Gottsunda konstgilles vårsalong, Domtrappan, Botaniska trädgården, Antikvariat Hundörat i Stockholm, Missionskyrkan, biblioteket i Nynäshamn, Folket i Bild/Kulturfronts årsmöte i Uppsala, Drottninggatans bokhandel och Lärarnas riksförbunds årsmöte på Gimo bruksgymnasium.

Nu arbetar jag med nästa diktsamling som, föga överraskande, ska heta Natt öfver Upsala. Det blir samma slags episka prosadikter, ungefär som en blandning av kortnovell och essä. Någon invände att mina dikter är för långa varpå jag replikerade: ”Det öde landet” är längre! Även Natt öfver Upsala kommer ut på Björkmans, men släpps på Studentbokhandeln, tisdag den 10:e februari 2015.

Diktsamlingens omslag görs av Peter Bergting, en av Sveriges bästa fantasy-illustratörer, vilket passar utmärkt eftersom den nya diktsamlingen innehåller en del referenser till sf-, fantasy och rollspelsmiljön. Bergting har illustrerat bland andra rollspelen Mutant och Kult. Mitt omslag blir ett klassiskt uppsalamotiv med viss Lovecraftstämning.

Lyssna på dikterna på YouTube här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Nu har Skymning öfver Upsala fått fler än tusen lyssningar!

  1. Pingback: Värme | Tofflan - en tragisk komedi

  2. Pingback: Skymning öfver Upsala | Tofflan - en tragisk komedi

Kommentera

