Liv och dikt är ett. Jag läste dikter i Gottsunda centrum

Dikter i Gottsunda centrum 12 aprilIdag (12/4) läste jag dikter vid Gottsunda Konstgilles vårsalong i Gottsunda centrum. Konstgillet firar i år sitt 30-årsjubileum. Dikterna i min senaste samling Skymning öfver Upsala är ganska långa, som en slags kortnoveller, så jag hann bara läsa två. Jag började med ”Den underliga stencirkeln” eftersom den utspelas i Gottsunda. Så läste jag ”Spela schack” som skildrar hur jag letar efter ett borttappat minne i Engelska parken och Vasaparken, men finner ett annat.

En åhörare som jag fick god kontakt med visade sig vara bekant med förebilden till en av karaktärerna i dikten ”Geijers tanke”, så han köpte två böcker, en till sig själv och en till denne. Det ska bli intressant att höra reaktionen när den omdiktade har läst om sig själv. Häromdagen fick jag ett långt, uppskattande brev från förebilden till en av karaktärerna i dikten ”Påskafton”. Han heter Lars och är historiker och taxichaufför. Jag tycker det är himla roligt att skriva inte bara om sin stad utan också om dess invånare. Liv och dikt vävs samman och nya idéer uppstår när dikterna möter verkligheten igen. En höjdpunkt var när jag på seriemässan Uppsala Comix den 29 mars råkade Lasse Åberg, som skymtar i dikten ”Statisten”. Jag visade honom stycket i boken och han blev road. Se Lasse Åberg läsa om sig själv här

Skymning öfver UpsalaDiktsamlingen ges ut av Björkmans förlag och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Då kostar den 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Alla dikter i Skymning öfver Upsala finns att lyssna till på YouTube här. Bakgrundsmusiken har gjorts av den italienske kompositören Giacinto Scelsi (1905-1988). Hans musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill. Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010). Hans musik är stundtals skrämmande på ett lovecraftianskt sätt, som tanken på det lilla skälvande livet i ett till synes oändligt, svart universum.

Lyssna på Skymning öfver Upsala på YouTube här

Varför har jag gammalstavat titeln på min diktsamling? Svaret finns här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

