Ny serie i ett futuristiskt Uppsala

Olov RedmalmSeriemässan Uppsala Comix 2014 invigdes på Grand lördag den 29 mars. Söndag morgon ägde en – ur mitt perspektiv som uppsalanörd – av de mest intressanta programpunkterna rum. Olov Redmalm presenterade sin cyperpunkserie i uppsalamiljö: Red Laser Day.

Han berättade att han inspirerats av filmen Blade Runner (1982). Filmmakarna tog Los Angeles och lade till neonljus, rör och rök. Redmalm har gjort samma sak med Uppsala. Det är ett futuristiskt Uppsala av år 2054 med holografiska träd, svävande bilar, skyskrapor och bisarra vetenskapliga experiment i Rudbecks anatomiska teater på Gustavianum. I denna värld där det alltid regnar och alltid är natt stryker detektiver i trenchcoat med uppfällda kragar omkring och söker ledtrådar.

Red Laser DayDen här bloggen heter Nya Il Convito efter den gamla Il Convito/Al-Nadi, en arabisk-italiensk tidskrift som gavs ut i Kairo i början av 1900-talet. Målaren och sufin Ivan Aguéli (1869-1917) var redaktör. Två återkommande ämnen på Nya Il Convito är agueliana och upsaliana, det vill säga vi tar upp saker som rör Aguéli och saker som rör Uppsala. Apropå ordet futurism, som förutom sin allmänna betydelse är namnet på en konstriktning: i ett brev nämner Aguéli den italienske futuristen Umberto Boccioni (1882-1916). Denne hade sammanfattat futurismens ideal i boken Pittura, scultura futuriste (1914). I Aguélis brev från den 4 januari 1916 adresserat till Richard Bergh talar han med förtjusning om Boccionis bok:

”Jag vill dra din uppmärksamhet på en av de intressantaste böcker om konst jag känner: Boccioni, Pittura scultura futurista. /…/ Jag är förtjust över en sådan bok, ty 1) den är delvis utvecklingen av idéer som jag har uttryckt i La Gnose: Pages dédiées au Mercure. 2) Jag tycker mycket om Italien, men just det möjliga Italien.” (II, 258)

Olov Redmalms serie skildrar det möjliga Uppsala. Dystopiskt så som det bör vara i en cyberpunkserie. Senare skulle Aguéli omnämna Boccioni i mindre uppskattande ordalag och till och med anklaga honom för att ha plagierat ur artikeln ”Pages dédiées à Mercure” eller ”Sidor tillägnade Mercurius”, som infördes i den esoteriska tidskriften La Gnose i januari 1911. Förutom att skriva om konst visar Aguéli i artikeln på likheterna mellan sufism och taoism.

Besök Olov Redmalms blogg här

Läs: ”Det lovecraftianska Uppsala. Samtal med Anders Björkelid”

Läs om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Ny serie i ett futuristiskt Uppsala

  1. Pingback: Jag möter Mirelle Eriksson som har gjort en serie om Gamla Uppsala tempel | Nya Il Convito

  2. Pingback: Jag debuterar som romanförfattare med ”Den siste Sturen” | Nya Il Convito

Kommentera

