Sherlock på V-Dala

Omar och Kee 1I Ett minnespalats – vertikala memoarer (1994) tar Lars Gustafsson upp hur han som student på 50-talet upplevde Uppsalas ”fruktansvärda klimat”. I morse när det blåste som värst erinrade jag mig hans fasa inför ”den vanvettiga energin i de snöstormar som kunde komma svepande över slätten”. Men efter lunch hade vädret slagit om och våren, som dolt sitt fagra ansikte en stund, tittade åter fram.

Idag den 15 mars – den dag som romarna betecknade idus martiae – mördades Julius Ceasar. Men en i mina ögon ännu viktigare person dog också på detta datum, en naturlig död dock, nämligen den amerikanske skräckförfattaren H. P. Lovecraft (1890-1937). I en antologi Sherlock Holmes-pastischer som jag har hemma i hyllan, Shadows over Baker Street (2003), förenas två av mina favoritvärldar, Sherlockvärlden och Lovecraftvärlden, för att bilda en ny: ”Cthulhu by gaslight”. En av novellerna är författad av Neil Gaiman och heter A Study in Esmerald. Min lycka skulle bli fullkomlig om någon duktig svensk författare kunde göra en sådan story och låta den utspelas i det oscarianska Uppsala.

Det är inte omöjligt att någon gör det. Författare är minst lika trendkänsliga som andra och både Sherlock och Lovecraft är inne. Den nya Sherlockvågen beror till stor del på den brittiska teveserien med Benedict Cumberbatch i huvudrollen som ett aspigt, sociopatiskt och på något besynnerligt vis mycket älskvärt geni. Jag är född samma år som Benedict, och Andrew Scott som spelar Moriarty. Jag är alltså lika gammal som Hjalmar Söderberg var när han i en novell citerade Henrik Schücks reflektion om åldrandet: ”Det är skönt att bli gammal, att vara ung är för djävligt”. Hm … det är tveksamt om jag instämmer. Åldrandet är inget som roar mig, allra minst i staden av evig ungdom. Schück var 51 år när han fällde yttrandet, kanske var han ironisk.

Morgan MalmI det lilla Uppsala inträffade idag någonting som för många är större än mordet på Ceasar, nämligen det lilla, lilla Sherlock-konventet på Västmanlands-Dala nations bibliotek (V-Dala). Jag var en av tretton glada deltagare som frossade i sherlockiana.  Värdinna för det i ur trevlighetsperspektiv inte så lilla konventet var Star Wars-fanet Kee Lundqvist. Sedan hon var mycket ung (hon är fortfarande ung) har hon varit aktiv inom Star Wars-fandom och även skrivit massor av fanfiction-berättelser. Jag frågar om det finns likheter mellan Star Wars- och Sherlock-fandom. Kee tar upp begreppet ”retcon” som står för retroactive continuity, det vill säga retroaktivitet kontinuitet. Det handlar om att söka förklaringar till motsättningar och skevheter i de olika berättelserna eller avsnitten, ja, att sammanjämka dem till en logisk helhet. ”Det är ungefär vad kyrkans lärde har sysslat med genom århundradena”, påpekar Kee, ”att försöka skapa en syntes, en sammanhängande berättelse, av de fyra sinsemellan motsägande evangelierna”. Vem är hennes favoritkaraktär? Hon är svag för skurkar. I Star Wars är favoriten Darth Vader och i Sherlock Moriarty.

Konventet inleddes med ett föredrag av kännaren Morgan Malm, en av grundarna till det upsaliensiska Holmessällskapet Doctor Mortimers Correspondents. Han hade med sig en smärre Sherlock-utställning med böcker och filmer och rekvisita som förstoringsglas, pipa och deerstalker (den ikoniska jaktmössan med öronlappar). Morgan betonade att Sherlock-figuren tillhör alla. ”Får man göra vad man vill med Sherlock?” frågade han. ”Mitt svar är ja. Var ska man annars dra gränsen”. Det viktiga i berättelserna är inte gåtorna, att lägga pussel, menade han vidare, utan karaktärerna, relationerna och miljöerna. Så citerade någon som sagt: ”This is not a great detective story, it is a story of a great detective”.

Från Holmes till SherlockUnder middagen, som bestod av förrätten grön ärtsoppa följt av porkpie, blev det frågesport och personlighetstest för att reda ut vem av karaktärerna i serien man är mest lik. Jag blev en blandning av Lestrade, ”Du är ganska kompetent och mycket stilig. Tyvärr kommer ingen ihåg vad du heter”, och Sherlock, ”Du är ett geni med ytterst begränsade social kompetens. Antingen så kommer du att gå långt, eller så kommer någon att mörda dig snart”. Så sjöng vi specialskrivna dryckesvisor som ”Sherlock är en lustig man” till melodin ”Helan går”. De beska dropparna tog snabbt slut och man fick fylla på. I fönstret kunde jag se fullmånen ovanför Uplands nations trädgård, vilket påminde mig om att vi befann oss i idus, mitten av månaden, och det kusliga skenet stärkte min uppfattning om hur väl lämpad den här miljön vore för en lovecraftiansk Sherlock-pastisch.

Sherlock är en rysligt bra teveserie, men hur bra den än är kan inget och ingen, inte ens Benedict Cumberbatch, rubba min fanatiska trohet till Jeremy Bretts fenomenala prestation i Granadas teveserie från 1984-94. I den hyllade monografin Från Holmes till Sherlock (2013) får jag medhåll av författaren Mattias Boström. ”Jeremy Bretts skådespeleri”, skriver Boström, ”vibrerade, man kunde ana ett drag av vansinne under ytan hos detektiven”, och en bit längre fram konstaterar han: ”Det krävs ett geni för att spela ett geni.”

Skymning öfver UpsalaI min nya diktsamling Skymning öfver Upsala (2013) skymtar mästerdetektiven i två dikter: ”Den underliga stencirkeln” och ”Påskafton”. Jag har placerat Dartmoor-heden i Gottsunda, Uppsalas motsvarighet till Rinkeby, där hyrorna är överkomliga även för en fattig poet utan mecenat. Diktsamlingen ges ut av Björkmans förlag och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Då kostar den 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Dikterna ”Den underliga stencirkeln” och ”Påskafton” liksom övriga dikter i Skymning öfver Upsala finns att lyssna till på YouTube. Bakgrundsmusiken har gjorts av den italienske kompositören Giacinto Scelsi (1905-1988). Hans musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill.  Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010). Hans musik är stundtals skrämmande på ett lovecraftianskt sätt, som tanken på det lilla skälvande livet i ett till synes oändligt, svart universum.

Lyssna på Skymning öfver Upsala på YouTube här

Varför har jag gammalstavat titeln på min diktsamling? Svaret finns här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Sherlock på V-Dala

  1. Martin Rigby-Smith

    Hej! Till att börja med vill jag säga att jag tycker du driver en fantastiskt bra och intressant blogg, samt att du är en enormt läsvärd skribent! Jag hittade emellertid ett sakfel i SHERLOCK-artikeln. Morgan Malm är inte grundare till Doctor Mortimer’s Correspondents, utan EN av grundarna till sagda sällskap. En petitess kan man kanske tycka, men vi var flera som grundade sällskapet tillsammans, med utgångspunkt i en idé jag haft sen min tid i Sydney där jag var medlem av The Sydney Passengers. I The Hound of the Baskervilles sägs Doctor Mortimer vara medlem av The Swedish Pathological Society, så med Anatomiska Teatern och Uppsala som universitetsstad i åtanke tyckte jag den referensen skulle passa alldeles utmärkt väl som namn på ett Uppsaliensiskt SH-sällskap. Och tillsammans satte vi planen i verket!

    Man behöver inte lägga till hela den repan i din artikel, men jag skulle gärna se att Hr.Malm, som är en mycket god vän, beskrivs som EN AV GRUNDARNA i alla fall.

    Hoppas du förstår!

    Med Vänlig Holmesiansk Hälsning,

    /Martin Rigby-Smith

Kommentera

