Skål för Pasolini!

Pasolini 5 marsDen 5 mars 1922 föddes Pier Paolo Pasolini i Bologna i Italien. Poet, författare, filmskapare. Onsdag den 5 mars 2014 samlades jag och ett antal vänner på Hotell Hörnan i Uppsala för att fira hans födelsedag. När jag hyllar Pasolini hyllar jag många saker.

Jag hyllar operasångerskan Maria Callas. Hon gjorde rollen som Medea i Pasolinis film från 1969. Skrämmande vacker. Hon säger nästan ingenting men förmår uttrycka allt från ömhet till vulkanisk, gudomlig vrede. Det var den första och enda gången hon framträdde på film.

I början får vi se Medea i sitt eget land Kolchis. Till tonerna av nordafrikansk folkmusik offrar hennes folk en människa och blod och inälvor sprids över åkrarna. Hon reser sedan till Grekland med Jason och förändringen från barbarisk prästinna och furstinna till Jasons hustru markeras i en scen där hon byter från barbarisk skrud till hellensk husfrudräkt.

Maria Callas som Medea 2Euripides tragedi är stark och gripande och Pasolini gör den ännu starkare på film. Man känner med Medea, hon förs till ett främmande land och överges, men hennes hämnd är så fruktansvärd, och den drabbar två oskyldiga barn, att den inledande empatin i ett visst stadium övergår i något annat. Medea dyrkar Hekate, häxornas och det nattliga månskenets gudinna, ”som bor i mitt hjärtas inre helgedom”.

Min favoritskådespelare Rikard Wolff gestaltade Maria Callas 2010 i pjäsen Maria Callas – ett obesvarat liv. Det finns också ett annat skäl till att jag vill nämna Rikard. Jag tillägnade honom en dikt i samlingen Faraos förbannelse (2007). Dikten heter ”Den tomma stolens Buddha. Kärleksbrev till Rikard Wolff” och finns att läsa här. Helt nyligen lade Rikard upp dikten på sin Facebooksida och kallade den ”vacker”! Det gladde mig oerhört. Kärleksbrevet kom fram.

Författaren H. P. Lovecraft och hans verk berördes flera gånger under våra samtal. En ung poet var med oss på Hörnan. Han heter Adam Lundvall, pluggar latin och debuterar med diktsamlingen Jag ångrar att jag föddes senare i mars. Läs en intervju här.

Pubkvällen samarrangerades med Luna, en icke-konfessionell, icke-politisk akademisk studentförening som sedan 2004 har anordnat föredrag inom ämnena esoterism och mystika traditioner. Föredragen brukar hållas på Västgöta nation (VG) i Uppsala.

Torsdag den 27 mars kommer Manon Hedenborg-White, doktorand vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet, att föreläsa under rubriken ”Sex, svartkonst och scharlakansrött. Jack Parsons och den esoteriska radikalfeminismen”. Missa inte det!

Läs om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Skål för Pasolini!

Kommentera

