Not an Englishman, but an English Bookshop, in Uppsala

Jan SmedhBokhandlaren Jan Smedh är inte engelsman, men han är anglofil och äger en engelsk bokhandel. Den finns inte i New York utan i Uppsala. Men liksom engelsmannen i Stings låt föredrar han te framför kaffe, ”I don’t drink coffee, I take tea my dear”. Det vet jag eftersom jag fikade med honom fredagseftermiddagen den 28 februari.

Caféet låg en bit längre ner på Svartbäcksgatan, samma gata som hyser The English Bookshop i korsningen mot S:t Olofsgatan. Där har man funnits i tre år nu. Läget är perfekt. Jan startade bokhandeln för arton år sedan i en vindsvåning på en bakgård. Han och en kollega brann för engelsk litteratur. Skeptiker menade att det där kommer aldrig att gå runt. Men det gjorde det. Det går bra för The English Bookshop. Jag var där för ett tag sedan och hörde författaren Mattias Boström tala om sin aktuella bok Från Holmes till Sherlock. Man har en välsorterad Sherlock-hylla med de klassiska äventyren, facklitteratur och pastischer. Den nya teveserien har ökat intresset för detektiven bland de unga, säger Jan.

Den typen av författarmöten är en av anledningarna till bokhandelns framgång. Man har även bokcirklar för barn, ungdomar och vuxna. Jag misstänker dock att vid sidan om verksamheten har bokhandlarens bildning och charm haft en viss betydelse. ”En rolig sak med att vara bokhandlare är att man har en ursäkt för att umgås med författare”, säger Jan. Han har druckit te med deckardrottningen P. D. James.

Jan själv är väldigt förtjust i amerikansk beatlitteratur från 50-talet som Jack Kerouc och William S. Burroughs och han har ett av världens bästa sortiment. Att vara bokhandlare och välja vilka böcker man ska skaffa och var de ska placeras är som att vara kurator på ett konstmusem, menar Jan. Och en engelsktalade kund kommenterade en gång: ”This bookshop is nicely curated”. Som poet vill jag förstås veta hur det går för poesin? Jag tror att han ska svara som alla andra bokhandlare, ”urdåligt”, men till min förvåning menar han det går ganska bra, särskilt för klassiker som Shakespeare, Keats och Yeats. Glädjande.

Science fiction och fantasy utgör ungefär en tredjedel del av boklådans utbud. Den 13 mars är det steampunkkväll. Steampunk är en sf-genre, inspirerad av viktoriansk, futuristisk estetik. Det ska jag gå på.

Besök The English Bookshop här

Läs om mitt möte med Mattias Boström här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Not an Englishman, but an English Bookshop, in Uppsala

  1. Pingback: Steampunkkväll på English Bookshop | Nya Il Convito

Kommentera

