Nu arbetar jag med nästa diktsamling

Mohamed OmarTisdag kväll (25/2) läste jag poesi i Missionskyrkan i Uppsala. Föreningen Folket i Bild/Kulturfronts lokalavdelning hade årsmöte. Jag läste bara en dikt, men den är å andra sidan ganska lång. Den heter ”Den kommande omänniskan” och publicerades i min senaste diktsamling Skymning öfver Upsala, som kom ut på Björkmans förlag i september 2013. Alla dikter i samlingen finns utlagda på YouTube här

Nu arbetar jag med nästa diktsamling som, föga överraskande, ska heta Natt öfver Upsala. Det blir samma typ av episka prosadikter, ungefär som en blandning av kortnovell och essä med inslag av urban fantasy. Även den kommer ut på Björkmans.

Porträttet till vänster, som ska pryda Natt öfver Upsalas baksidesflik, är taget av språkteknologen och fotografen Björn Lindström på Martin Luther Kings plan bakom universitetshuset. Björn var tidigare chefredaktör för Elektrubadur, ett nätradioprogram, eller en ”podcast”, som sände sf- och fantasynoveller. Han lägger upp sina foton på bloggen Colorless Green.

Diktsamlingens omslag görs av Peter Bergting, en av Sveriges bästa fantasy-illustratörer, vilket passar utmärkt eftersom den nya diktsamlingen innehåller en del referenser till sf-, fantasy och rollspelsmiljön. Bergting har illustrerat bland andra rollspelen Mutant och Kult. Mitt omslag blir ett klassiskt uppsalamotiv med viss Lovecraft-stämning.

Natt öfver Upsala släpps tisdagen den 10 februari 2015 i en lokal i centrala Uppsala. Det kommer att bli musik, närmare bestämt gluntar! Allt detta arbete innebär utgifter. Därför vore det vänligt om ni kunde hjälpa mig genom att antingen köpa den föregående diktsamlingen Skymning öfver Upsala för 100 kr eller förbeställa den nya för 150 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Diktsamlingarna Tregångare (2005) och Faraos förbannelse (2007) säljer jag för 50 kr styck.

Lyssna på mina dikter på YouTube här

Besök Peter Bergtings hemsida här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Nu arbetar jag med nästa diktsamling

Kommentera

