Splittrade vi stå

Minaret 2007Mellan 2006 och 2008 var jag redaktör för tidskriften Minaret, en kulturtidskrift som strävade efter att bli en muslimsk motsvarighet till katolikernas Signum och judarnas Judisk Krönika. Något som visade sig vara omöjligt eftersom det för närvarande helt enkelt finns för få muslimska intellektuella i Sverige, och av de som finns är det för få som behärskar svenskan på en tillräckligt hög nivå. I framtiden kan det vara möjligt.

I nummer 1-2/2007, ett dubbelnummer, skrev jag en ledare med rubriken ”Splittrade vi stå”. Tidskriften kritiserades för att vara för ”splittrad” och ”spretig”. Då har man missat poängen, menade jag. Tidskriften skulle vara splittrad och spretig. Hela vårt koncept byggde på splittring, ja det som med ett annat ord kallas pluralism. För att parafrasera ett känt ordspråk: ”Splittrade vi stå, enade vi falla”.

Minaret vill inte vara en katekes som lär ut vad läsarna ska tycka och tänka. Minaret vill vara ett forum som inbjuder till samtal och delaktighet. Därför kan man hitta motstridiga åsikter i olika sektioner av tidskriften. En skribent förfäktar modernism, en annan traditionalism, en berusad hängivenhet och helig dårskap, en annan rationalism och nykter intellektualism. Våra skribenter motsäger varandra. Och det är så det ska vara.”

”Bli alltså inte förvånade”, fortsatte jag, ”då ni får se våra skribenter inbegripna i lidelsefulla debatter, som i fallet ’Hermelin och islams mystik’, där Torbjörn Säfve, Carl-Göran Ekerwald, Ashk Dahlén och Simon Sorgenfrei delger sina synpunkter om Eric Hermelins religiositet, livsåskådning och mycket annat.

Bli inte heller förvånade om ni i samma nummer av Minaret finner två eller tre fullständigt motstridiga åsikter. Det är meningen. Profeten sade: Ikhtilafi ummati rahma, det vill säga, ’åsiktsskillnaderna i mitt samfund är en nåd’”.

Profetens yttrande kan tolkas olika och vissa avfärdar det till och med som en förfalskning. Det är inget konstigt med det. När en grupp får besvär med att passa in ett yttrande i sin världsbild brukar de lösa det genom att antingen göra en nytolkning eller ifrågasätta dess autenticitet.

Anledningen till att jag lyfter fram denna sju år gamla ledare är att samma förlegade och farliga tänkesätt finns kvar bland en stor grupp muslimer, nämligen enigheten som ideal. Då menar man att enas genom att bli mer lika varandra, att alla muslimer ska tänka och tro likadant. Ett omöjligt ideal som oundvikligen leder till konflikter.

Det jag ville säga med min ledare var att i stället för enas genom att bli lika bör man enas om att man är olika. Först när muslimer accepterar varandras olikheter kan en verklig enighet uppstå, eller för att uttrycka sig orwellianskt: splittring är enhet.

För att ta sunni- och shiamuslimer som exempel. I stället för att säga att vi sunniter bara kan tolerera shiiter i den mån de är lika oss, måste man nå den mognad som krävs för att säga att vi tolererar dem med deras olikheter. Det är det enda receptet som håller i längden. Alternativet är ändlösa konflikter.

Den muslimska gemenskapen är, och har alltid varit, splittrad och spretig, men vissa grupper har haft svårt att acceptera denna verklighet. Det är dessa grupper intolerans och konformistiska syn på enighet som är problemet, inte splittringen.

Läs en recension av Minaret 1-2/2007 i Helsingborgs Dagblad här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Advertisements

En reaktion på ”Splittrade vi stå

  1. Splittrade vi stå enade ”vi” faller. Konvention-en om mänskliga rättigheter är retorik med många överväganden och av-tals för handlingar om gränserna för (d)en akt uell(a) tolkning(en) av göromålen/ts språk-liga-intention >diaett göra< av "betydelsens" successivt de-fini-tivt definierade gränsdragningar för en mångfald av möjliga personliga perspektivs innebörd..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s