Skymning öfver Upsala, Agnes von Krusenstjerna och Agnes Geijer

Agnes von KEn ny biografi av Anna Williams, professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet, kastar ljus på olika aspekter av Agnes von Krusenstjernas liv och verk. Det var hon som skrev de skandalomsusade romanerna om fröknarna von Pahlen (1930-35), som skildra tabubelagda saker som homosexuell erotik, incest, aborter och våldtäkt i dekadent adelsmiljö. De gav upphov till den så kallade Pahlenfejden.

Jag har läst Williams bok, Från verklighetens stränder, som kom ut på Bonniers förlag 2013, och hittat en del uppsalarelaterade saker. Agnes von Krusenstjerna hade fått sitt namn efter Erik Gustaf Geijers dotter, ”den ljuslockige Agnes Geijer, som var så glad och så god” (s. 33). Fadern Ernst von Krusenstjerna (1846-1931) var anställd som kapten vid Kalmar regemente. Hennes mor Eva von Krusenstjerna (1859-1945) föddes som Eva Hamilton, dotter till Adolf Hamilton och Agnes Geijer, Erik Gustaf Geijers dotter.

Adolf Hamilton var landshövding i Uppsala med slottet som residens. Anna Williams berättar att Agnes mor ”levde för sina Uppsalaminnen, den romantiska traditionen och minnet av släktens store diktare Geijer. Hon hade varit lycklig i Uppsala och längtade alltid tillbaka.” I ett brev till Agnes våren 1914 berättar hon om ett besök i barndomsstaden:

”Först hade jag en ljuflig stund i den vackra Domkyrkan, så en stund sittande framför Geijerstatyn, så gick jag länge på den vackra kyrkogården – der jag lade blommor på alla mina kära grafvar, t. o. m. på Mallas och Thekla Knös.”

Därefter gör hon ett återbesök på Uppsala slott: ”Så du förstår jag hade hela dagen en minnesfest i mitt hjerta. I Uppsala ville jag bo!” I en uppsats skriven när hon var närmare åttio år gammal delar hon med sig av sina minnen av ”ett rikt, lyckligt familjeliv” på slottet. ”När jag nu reser till Uppsala och på avstånd ser de röda tornen, klappar mitt hjärta; jag känner det nästan som om jag återsåge en kär vän.” (s. 30)

Skymning öfver UpsalaI min nya diktsamling Skymning öfver Upsala (september 2013) gör Agnes Geijer ett gästspel i dikten ”Den underliga stencirkeln”. I ett brev berättar hon om hur fadern, professorn och poeten, vandrade längs Gottsundavägen med sina studenter. Geijerstatyn i universitetsparken har en viss betydelse i dikten ”Geijers tanke”.

Skymning öfver Upsala fick ett hyggligt mottagande, även om recensionerna inte blev så många som jag hade hoppats. Bokpoesins popularitet har kanske minskat något sedan jag gav ut mina föregående samlingar, vilka man skrev om överallt. Det är synd, för Skymning är min bästa hittills.

Författaren och poetkollegan Kristian Lundberg gjorde mig nästan generad med sina lovord i en förstadagsrecension i Helsingborgs Dagblad (18/9). Lisa Gidlöf i Upsala Nya Tidning (22/9) menar att jag ”förenar krass verklighet med symbolisk fantasivärld och det är dikternas främsta stilistiska behållning.” Det roligaste omdömet hittills tillkommer dock Gunder Andersson i Dala-Demokraten (19/10) som skrev: ”Det är trevligt och lättläst …”

Peo Rask skrev så här i Norrländska Socialdemokraten (NSD 23/9 2013):

”Jag kan inte Uppsala – men det kan Mohamed Omar. Och jag är övertygad om att många uppsaliensare kommer att gilla den här boken. Detsamma för dem som inte satt sin fot i staden. Kännedom om en stad kan inskränka sig till just kännedom. Men om man inte förmår att förmedla den är den inte mycket värd. Det kan Mohamed Omar. Och bra poesi är bra poesi.”

Diktsamlingen ges ut av Björkmans förlag och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Då kostar den 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Lyssna på Skymning öfver Upsala på YouTube här

Varför har jag gammalstavat titeln på min diktsamling? Svaret finns här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

