Moskén i Stenhagen. Jag efterlyser kunskap och klarhet

Pappa EdiDet ska byggas en ny moské i Stenhagen i Uppsala. Jag är muslim, men jag är inte glad. Det beror inte på att jag har något emot moskéer. Första gången jag besökte en moské var jag ett år gammal. Det var Kenyas huvudstad Nairobi i december 1977. Min pappa, som adopterade mig som liten, kommer från Kenya. Sedan dess har jag gått i hundratals moskéer, vid oräkneliga tillfällen. Det handlar om tjugo år av mitt liv. Jag har både bra och dåliga erfarenheter. Alla moskéer är inte trevliga.

Tyvärr är många moskéer väldigt konservativa. Jag vill ändra på det. Därför planerar jag och mina vänner att öppna en egen progressiv moské. Vi drömmer om en mysig källarmoské där vi kan fika och lyssna på föredrag om sufismen, islams mystik. Där de som vill kan be i något avskilt rum, medan andra, som inte har lust för det, kan läsa en bok. Vi vill bjuda företrädare för alawiterna, druserna, bahaierna och andra små avknoppningar på islams vildvuxna träd för att berätta om sin tro. Vi vill också att folk från andra religioner kommer och delar med sig. Som ledare för vår källarmoské ser vi helst en kvinna. Alla ska känna sig välkomna, oavsett vilken sexuell läggning man har. Det skulle finnas ett bibliotek med böcker av islams fantastiska filosofer och poeter som Ibn Arabi, Rumi och Mansur Al-Hallaj, böcker som tyvärr är förbjudna i den stora Uppsalamoskén på Sportfältsvägen.

JagTV4I april 2013 tillkännagav jag och mina vänner våra planer i intervjuer för olika medier. Den 23:e var jag till exempel gäst i Jenny Strömstedts talkshow i TV4. Andra gäster var Maria Montazami och dottern Sara. De talade om sitt förhållande och om hur viktig familjen är. Skådespelerskan Lo Kauppi gestaltade Vita kränkta män. Hon passade också på att tala om klass. Hedersgäst var fotbollsspelaren Henrik Rydström. Som avslutning sade jag: ”Jag är övertygad om att den mentala istid som Ebba Grön sjöng om kommer att smälta. Vi går mot mer tolerans och mer kreativitet, och jag vill bidra till den utvecklingen.” Efter showen lät jag producenten ta det här fotot med min kamera. Tyvärr hade jag glömt att stänga av blixten. Vad vi ser demoniska ut!

Moskéföreningen är grundad och vi har en del verksamhet i form av möten och evenemang, men vi är för få och ännu har vi inte hittat någon lämplig lokal. Vi diskuterar bl. a. islam, och religionens i allmänhet, plats i det moderna samhället och försöker med våra små medel att bidra till att den mentala isen smälter. Den som är intresserad av att vara med har bara att höra av sig.

Det är lika absurt att vara ”för eller mot moskéer” som det att vara ”för eller mot kyrkor”. En moské är inte moské på samma sätt som en kyrka inte är en kyrka. Jag är absolut inte emot ”en moské” i Stenhagen – jag skulle gärna bygga min drömmoské där – jag är emot fundamentalism, inskränkthet och islamofobi. Föreningen som vill bygga moskén tillhör Jamaat Tabligh. Det är en grupp som jag har haft en hel del att göra med. Jag anslöt mig till gruppen redan som sjuttonåring, sedan dess har jag deltagit i deras verksamhet av och till i perioder. Det finns en annan lokal i Uppsala, som också tillhör Jamaat Tabligh. Den ligger på min gård i Valsätra (delen där jag bor brukar räknas som en del av Gottsunda). Jag har varit där oräkneliga gånger och även deltagit i Tablighaktiviteterna. Tabligh är arabiska och motsvarar det kristna begreppet mission.

Den socialdemokratiske politikern Erik Pelling är en sympatisk människa med sympatiska åsikter. Han vill väl i försvaret av moskébygget, som finns publicerat på hans blogg under rubriken ”Låt inte islamofobi och främlingsfientlighet stoppa islamiskt center i Stenhagen” (11/1 2013). Han har rätt i att flera av belackarna drivs av islamofobi av främlingsfientlighet. Men jag anser att två saker saknas i debatten: kunskap och klarhet. Det är här jag anser att jag kan bidra med något. Tabligh är en ultrakonservativ, sekteristisk och missionerande grupp. Det finns inget som helst utrymme för ifrågasättande, diskussion eller nytänkande. Föreställ dig Jehovas Vittnen fast tio gånger mer sluten, inskränkt och dogmatisk. Jag skulle också hävda att Tabligh är en islamofobisk grupp som talar nedsättande och kränkande om andra muslimer, som shiamuslimer och sunnimuslimer med en mer tolerant världsbild. Tabligh kan inte tänka sig dialog med andra muslimer, än mindre med andra religioner.

Tablighs grundidé är att muslimer inte följer den ”riktiga islam” och måste återomvändas. Därför bildar de sällskap som reser runt i världen, knackar dörr och kallar muslimer till sina moskéer. Jag skriver ”sina moskéer” för Tabligh är bara välkomna i sina egna moskéer. De blir utkörda ur moskéer som tillhör andra grupper. Om de råkar vara svaga på orten, vill säga. Om de är starka tar de över moskéerna och inför sin egen regim. Jag har sett dem arbeta i London och Paris, i Sverige och Finland, och i Mombasa, Kenya. I Kenya har Tablighmissionen bidragit till att tränga undan de lokala formerna av islam, präglade av tolerant sufism, och så ser de ut i många länder.

Det finns inget som heter ”bara moské”, nej, varje moské har sina byggare, ägare och främjare. Det finns inget som heter ”bara Guds hus” för muslimer är inte överens om vem Gud är och vad han vill med människorna. Det finns inget som heter ”bara koranundervisning” för muslimer är inte överens vad Koranen betyder. Vi pratar inte om en moské i Stenhagen, vi pratar om en specifik moské, en specifik tolkning av islam och en specifik grupp inom islam. Låt oss diskutera Jamaat Tabligh och dess värderingar och metoder i stället för ”en moské”. Jag känner personerna som står bakom mosképlanerna. Jag har gått runt med dem och knackat dörr i Gottsunda. Vi har sovit tillsammans i källarmoskéer under ”predikoturer” runtom i Sverige. Man kan inte hindra någon från att öppna en gudstjänstlokal, vad jag efterfrågar är bara kunskap och klarhet i debatten så att uppsalaborna vet vad det handlar om.

Erik Pelling skriver om ett ”islamiskt center” i Stenhagen, men det är inget ”islamiskt center” utan ett center för Jamaat Tabligh. I deras center får inte andra muslimer inte undervisa och islamiska böcker som ifrågasätter Tabligh får inte existera. Muslimer utanför gruppen är kättare eller vilseledda och måste omvändas till den rätta läran. Det är därför man vill ha sin moské där. Vissa verkar som sagt tro att en moské är en moské och en muslim är en muslim. Det om något är ett uttryck för islamofobi. Varenda gång ett moskébygge planeras någonstans dyker det upp grupper på Facebook som kallar sig ”Nej tack till moskén!”, som är fulla av både smygrasistiska sverigedemokrater och öppna rasister av olika slag. Så dyker det upp motgrupper som heter ”Ja tack till moskén”, med en del vänsterfolk. Jag kan inte vara med i någon av grupperna, de är alltför svartvita. Min egen paroll lyder: ”Ja tack till moskéer, nej tack till fundamentalistiska moskéer OCH sverigedemokrater”.

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

3 reaktioner på ”Moskén i Stenhagen. Jag efterlyser kunskap och klarhet

  1. Lena

    Inlägget var fantastiskt ända fram tills du drog alla Sverigedemokrater över en kam. Då gör du precis likadant som dom grupperna du säger dig ogilla.

Kommentera

