Med min farbror i Nairobi

Kenya1977,5I december 1977 reste jag till Kenya första gången för att besöka pappas familj. Jag har förstås inga minnen, jag var ju så liten (född i juni 1976), men mina föräldrar berättar för mig. Här är vi hos min farbror Joe Kadhi i huvudstaden Nairobi. Joe är pappas halvbror. Det är han som håller i mig. Till vänster om honom står min faster Aysha. Till höger Joes dåvarande hustru Grace. Numera är han gift med en norska. Joe arbetar som journalist. Han satt fängslad en period under president Moi för att ha kritiserat regeringen.

Pappa kom till Sverige i juni 1966 genom ett SIDA-stipendium för att studera marklära på geovetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet. Anledningen till att jag publicerar det här gamla fotot på min blogg nu är för att det spelar en viss roll i min kommande diktsamling som ska heta Natt öfver Upsala. Jag håller på med research.

Diktsamlingen Natt öfver Upsala följer på Skymning öfver Upsala, som gavs ut på Björkmans förlag i september 2013. Den finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Då kostar den 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Lyssna på Skymning öfver Upsala på YouTube här

Varför har jag gammalstavat titeln på min diktsamling? Svaret finns här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

