BTJ recenserar ”Därför lämnade jag islamismen”

Därför, omslag2Bibliotekstjänst (häfte 14102028) har recenserat min självkritiska småskrift Därför lämnade jag islamismen (juni 2013), som gavs ut på Aguéli förlag. I den gör jag ett försök att förklara vad jag menade med begreppet ”islamism” och varför jag så småningom lämnade denna tankeströmning till förmån för sekularismen. Den är delvis en fortsättning på boken En opieätares bekännelser, som kom ut i augusti 2012.

Jag tar också upp konflikten i Syrien, Omar Mustafa-affären, palestinafrågan och protesterna mot AKP-regeringen i Turkiet. Men huvudtemat är kampen mellan reaktion och progression och hur den moderna, sekulära världen har växt fram parallellt med en ny, ”faustisk mentalitet”. Doktor Faustus var enligt legenden en lärd renässansmänniska som sålde sin själ till Satan i utbyte mot all världens kunskaper.

BTJ-lektören Torkel Lindquist tycker att småskriften vittnar om ”en personlig intellektuell ärlighet och uppriktighet hos författaren”. Det gläder mig. Mitt förkastande av islamismen, en miljö som jag utforskade i ungefär två år, innebär dock inte ett totalt brott med tidigare uppfattningar. Jag har kvar en del av det gamla, liksom jag hade kvar en del av det gamla när jag gick in i islamismen. Min kritik mot USA-imperialismen och den orättvisa världsordningen består, men nu på sekulär grund, så även min kritik av den kapitalistiska exploateringen.

Man kan skaffa Därför lämnade jag islamismen genom att sätta in 80 kr på pg-konto 548413-4. Ange namn och adress. Jag bjuder på porto. Man kan även beställa den via nätbokhandeln Adlibris här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

