Giacinto Scelsi gör bakgrundsmusiken när jag spelar in mina dikter

ScelsiDen nya diktsamlingen Skymning öfver Upsala gavs ut den 18 september i år (2013) och fick ett hyggligt mottagande. Författaren och diktarkollegan Kristian Lundberg gjorde mig nästan generad med sina lovord i Helsingborgs Dagblad.

Nu ska jag spela in mina uppsaladikter. Jag har hittat en lämplig studio i en källare på Kungsängsgatan. Jag kommer att lägga ut alla tolv dikter på Youtube, men trycker även upp en CD-skiva med ett helt nytt omslag i mörk ”uppsalagotisk” stil. (Bry er inte om att slå upp det, jag har hittat på begreppet). Fotografen Bengt Backlund, som arbetar på Upplandsmuseet, står för den biten. På Youtube kommer man att kunna lyssna gratis, men för CD-skivan tar jag 50 kr.

Bakgrundsmusiken har gjorts av den italienske kompositören Giacinto Scelsi (1905-1988). Hans musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill.  Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010).

Jag klandrar inte er som inte känner till Scelsi. Det gjorde inte jag heller fram tills för några veckor sedan. En vän som håller på med ockultism tipsade mig och jag föll för den direkt. Hans musik är stundtals skrämmande, men det är också tanken på det lilla skälvande livet i ett till synes oändligt, svart universum. Den påminner om en mardröm, men det gör också vår vakna verklighet.

Giacinto Scelsi föddes 1905 i staden Valva i Italien där han växte upp på ett medeltida slott. Han kom från en grevlig familj och lärde sig fäktas i unga år. Han studerade även latin och spelade schack. Till en början influerades Scelsi av surrealismen och futurismen. År 1950 drabbades han av ett psykiskt sammanbrott och togs in på mentalsjukhus.

Under de följande åren tillbringade han långa perioder med att på sitt piano upprepa en och samma ton. Så upptäckte han de möjligheter som dolde sig i detta monotona ljud. Hans musik rörde sig bort från harmonier till att utforska de enskilda tonernas register av subtila uttryck. Parallellt med denna förändring drogs han till ockultismen. Han studerade Madame Blavatsky och Gurdjieff.

Den vanliga pappersboken Skymning öfver Upsala ges ut av Björkmans förlag  och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Den kostar 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Varför har jag gammalstavat titeln på min diktsamling? Svaret finns här

Läs mer om mina böcker här

Lyssna på Giacinto Scelsi här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Giacinto Scelsi gör bakgrundsmusiken när jag spelar in mina dikter

  1. Pingback: Idag spelade jag in de tre första dikterna | Nya Il Convito

  2. Pingback: Omslagsbilden till CD-versionen av ”Skymning öfver Upsala” klar | Nya Il Convito

Kommentera

