Eldträd tidig morgon. Ny diktsamling med vackert omslag

EldträdMattias Jeschko-Edberg är född 1973 i Lund. Efter att i flera år bott utomlands, i Förenta staterna och Storbritannien, har han återvänt till hemstaden igen. 2010 debuterade han med novellsamlingen Goplana på Hazard & Palm Förlag. Eldträd tidig morgon är hans första diktsamling.

Jag hade aldrig hört talas om Jeschko-Edberg. Av en slump fick jag syn på det vackra bokomslaget på Facebook och tog kontakt direkt. En sådan bok torde även innehålla bra dikter, tänkte jag, och jag blev inte besviken.

Omslaget har formgivits av Susanne Viborg för Bok & Form. Bilden är ett snitt från en fransk annons för lampolja från 1897. Det var poeten som valde den.

I Eldträd en tidig morgon vandrar poeten genom ett sönderfallande Europa. Klassamhället blir hårdare. Flera dikter har en vemodig ton. Ibland liknar den min egen poesi – egna minnen blandas med platsens historia. Det tycker jag förstås om. Politiska kommentarer vävs in i texten utan att störa, snarare tillför de en extra dimension.

I ”Eurodisney/Place de Stalingrad” befinner sig diktjaget i Paris:

Lewis Carols opiefantasier
ställs i kapitalets tjänst, barnen
förs in i en labyrint,
tonårsflickor låter sig fotograferas
framför den piprökande masken,
de ler och rättar till sina bh-band,
en docka av drottningen ropar
”av med deras huvuden!”

Den här diktsamlingen tycker jag att ni ska skaffa. Det är en utsökt sak.

Läs om diktsamlingen hos utgivaren Celanders förlag här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

