Marx 2013. Kris och kritik

Marx 2013Idag (20/10) besökte jag Marx-konferensen på ABF-huset i Stockholm. Jag uppehöll mig mestadels vid bokborden där jag förutom företrädarna för olika organisationer och bokförlag pratade med vänner och bekanta. Jag hann dock lyssna till delar av två föreläsningar, som till min besvikelse inte var så spirituella. Mina fragmentariska intryck räcker dock inte för att betygsätta konferensen i sin helhet. Jag missade till exempel John Bellamy Foster, redaktör för Monthly Review, som ska ha varit kanon.

Det är hur som helst roligt att Karl Marx åter är i ropet. Det har gått upp och ner genom åren. Konferensens moderator, Shabane Barot, publicerade en artikel på Aftonbladets kultursida i fredags (18/10) med den hoppingivande rubriken: ”Röda stjärnans dragningskraft”. Hon skriver: ”Det finns flera tecken på ett uppseglande intresse för Kapitalet och Marx tänkande i Sverige i dag.” Helgens föreläsningar ska ha varit ett sådant tecken.

Vid ett av bokborden hittade jag några upsaliensare som jag känner sedan förr. De tre litteraturstudenterna är vid sidan av litteraturhistoria även väl bevandrade i marxistisk teori. Mycket mer än jag. De har gett ut en tidskrift som heter Kris och kritik, vars första nummer i passande röd färg de presenterade vid sitt bord. Jag fick ett exemplar som jag ögnade igenom vid hemkomsten. I det långa linjetalet förklarar redaktionen sina syften. I det inledande stycket får vi veta att:

Kris och kritik är ett projekt med kritiska och strategiska ambitioner, en brokig framställning av livet i kriskapitalismen och ett försök att vända den självstympning detta liv i många avseenden innebär till ett angrepp.”

Tidskriften innehåller en lärd uppsats av forskaren Rasmus Fleischer, som man nog bör ha specialkunskaper för att recensera. Det har inte jag. Jag lyckades dock uppfatta en slags kritik av ”traditionell marxism”. Klasskampen är inte så viktig, däremot ”fetischförhållanden”. Uppsatsen är en kommentar till en annan författare vid namn Robert Kurz, som jag inte har läst. Utifrån vad jag förstår av Fleischers referat är denne betydligt mer pessimistisk än Marx:

”Kurz förutspår utan tvivel kapitalets sammanbrott. Men han är tydlig att det inte finns någon historisk nödvändighet som säger att ett bättre samhälle ska ta dess plats. Tvärtom beskriver han kapitalets destruktiva potential som oändlig.”

”Produktivkrafternas utveckling innebär att allt fler människor ur kapitalets synvinkel blir överflödiga, oanställningsbara, värdelösa. Om inte kapitalfetischismen övervinns, kommer dess slutkris att leda till en ny form av storskaligt, avritualiserat, byråkratiserat människooffer.”

Kris och kritikDet låter som om en Förintelse av aldrig tidigare skådat slag vore i annalkande. Jag blir både skrämd och nyfiken och skulle vilja gå direkt till källan för att lära mig mer om denne Kurz’ idéer. Tidskriften innehåller också skönlitterära inslag – undertiteln lyder ju ”Kritisk teori, strategi och estetik” – bland annat en handfull dikter av Pedram Nassouri, en ung poet bosatt i Uppsala, vars ”pratiga” prosdiktning andas intelligent humor.

På bilden ser ni mig, min kamrat Ashkan Amiri och de tre medlemmarna av redaktionen från Uppsala. Jag håller i Kris och kritik. Läs den!

Läs mer om Marx 2013 här

Läs om tidskriften Kris och kritik här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Marx 2013. Kris och kritik

  1. Pingback: Tapirskrift. Rasmus Fleischers nya bok | Nya Il Convito

Kommentera

