Döda och levande poeters Uppsala

Auditoriet, uppsalapoesiIdag (17/10) föredrog jag inför en pensionärsförening i Uppsala (SPF Fyris) över ämnet ”uppsalapoesi”. Jag gav mig ut på ett strövtåg i poesilandskapet med min nya diktsamling, Skymning öfver Upsala (Björkmans 2013) som kartbok. Jag gjorde korta nedslag i bl. a. Erik Gustaf Geijers och Lars Bäckströms författarskap och illustrerade presentationerna med egna, relaterade dikter. Jag nämnde också – mycket ytligt – Karin Boye, Lars Gustafsson och Göran Tunström, samt filmpoeten Ingmar Bergman. Tiden rann iväg så jag hann bara med en tredjedel av mitt manus.

I den proletäre deckarförfattaren Kjell Erikssons självbiografi Simma i mörker. En självbiografisk klassresa (2012) skriver han att staden är diktartät. ”Det står minst en missförstådd poet i varje gathörn …” (s. 85) En av dem är jag! Ack, om det vore så väl att det stod en poet, missförstådd eller ej, i varje gathörn! I verkligheten är poesins tillstånd ganska dåligt. Det finns väldigt få poeter i Uppsala och väldigt få läsare. (Om man inte räknar Poetry Slam förstås …)

Men jag har hittat åtminstone ett hoppingivande tecken. I går var jag på caféet på Walmstedtska gården och lyssnade på en ung och lovande poet. Hon heter Elin Kvicklund och det skulle inte förvåna mig om det namnet kommer att bli mer bekant i framtiden. Elin är en uppsalapoet, hon lever och verkar i staden, men hon skriver inte uppsalapoesi. Hennes dikter är inte bundna till någon plats utan frammanar melankoliska, gränslösa stämningar. Hon målar Edvard Munch-liknande motiv i höstfärgade ord. På bilden ser ni mig och Elin samtala efter hennes uppläsning.

Elin Kvicklund, oktoberElin skriver alltså inte uppsalapoesi. Åtminstone inte ännu, åtminstone inte som jag känner till. Jag definierar uppsalapoesi som poesi med uppsalamotiv, inte poesi som är skriven i Uppsala. I början av 1800-talet var Stagnelius student i Uppsala, men det enda märkbara spåret i hans diktning av denna tid är en strof om dômens klockas dova klang. Han hör alltså inte till uppsaladiktarna. I mitt föredrag begränsade jag mig till de poeter som faktiskt har skildrat ”staden av evig ungdom”.

År 1997 gavs det ut en antologi med titeln Levande poeters Uppsala (Edda förlag). Bo Gustavsson var redaktör och skrev också förordet. Gustavsson är själv en fin poet. I förordet skriver han att antologin föddes ur irritation.

”Jag har länge irriterats över att när Uppsalapoesi kommer på tal, då nämns på sin höjd sådana namn som Boye, Fröding eller Thunman. Ytterst sällan nämns någon nu levande poet. I det allmänna medvetandet förknippas begreppet Uppsalapoesi nästan reflexartat med ett sällskap döda poeter. Med denna antologi vill jag visa att så inte är fallet. Tvärtom lever och skapas Uppsalapoesin i nuet!”

Flera av bidragsgivarna i Levande poeters Uppsala har gått bort. Det är hög tid för en ny antologi. I en sådan borde Elin Kvicklund ingå, förutsatt att hon nämner Uppsala i någon av sina kommande dikter. Låt oss hoppas.

Skymning öfver UpsalaPå den övre bilden ser ni en del av auditoriet vid dagens föredrag på restaurang Senioren, Kungsängsgatan 25. Jag har föreläst där förut, i maj 2012. Då var ämnet konstnären Ivan Aguéli. Läs mer här

Poetkollegan Kristian Lundberg på Helsingborgs Dagblad recenserade Skymning på publiceringsdagen den 18 september. Det var idel lovord. Läs recensionen här.

Skymning öfver Upsala ges ut av Björkmans förlag  och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Den kostar 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Varför har jag gammalstavat titeln på min diktsamling? Svaret finns här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Döda och levande poeters Uppsala

  1. Pingback: Alla helgons dag vid Atterboms grav | Nya Il Convito

  2. Pingback: Elin Elisabeth I.K

Kommentera

