Jan Myrdals nya skriftställning. Något om hur man kan förhålla sig till religionen

På tvärsDet första numret av Jan Myrdals enmanstidskrift Skriftställning kom ut 1967. Det tjugoförsta numret heter På tvärs och gavs ut av Celanders förlag i år. Numret består av artiklar publicerade i tryckta och elektroniska medier mellan 2007 och 2013. Många är kontroversiella, vilket är uppiggande. Myrdal kan ju den svåra konsten att leverera radikala och uppseendeväckande tankar på ett gammaldags docerande sätt. För hans fans, till vilka jag hör, är det en ren njutning.

I de föreliggande artiklarna återkommer Myrdal gång på gång till den idé som Marx och Engels formulerade i Kommunistiska manifestet: ”En viss tids härskande idéer var alltid blott den härskande klassens idéer.” I Den tyska ideologin skriver sedan Marx:

”Den härskande klassens tankar är under varje epok de härskande tankarna; det vill säga den klass, som är den härskande materiella makten i samhället, är samtidigt dess härskande andliga makt.”

Detta är för Myrdal en grundläggande utgångspunkt. En av anledningarna till att han uppskattar Strindberg är för dennes insikt om att ”själva tankelagarna äro stiftade där uppe …” Detta, framhåller Myrdal, skrev han 1910. Alltså tjugo år innan Gramsci skrev sina fängelsedagböcker.

Han tar upp flera gamla revolutionärer, numera välkända medie- och kulturpersonligheter, som förborgerligats med åren. Så icke Myrdal, även som åldring strövar han omkring i djungeln med den maoistiska gerillan, som han berättat om i boken Röd stjärna över Indien (2011). Hans ståndaktighet är imponerande.

Jag är särskilt intresserad av Myrdals resonemang om religion och politik. Jag kallade mig ju under en kort period islamist och försökte bygga upp en antikapitalistisk och antiimperialistisk rörelse på islams grund. Jag insåg dock det orimliga och fåfänga i detta projekt och är idag sekularist. Jag har försökt förklara denna utveckling i två småskrifter, En opieätares bekännelser (augusti 2012) och Därför lämnade jag islamismen (juni 2013).

En opieätares bekännelseÄven om jag helt har lämnat islamismen, som jag ser som en destruktiv och dysfunktionell ideologi, så har jag inte lämnat islam i bemärkelsen religiös tillhörighet. Här får man skilja på religionen som tro och religionen som samfund. Jag har mycket svårt att tro på den gud som framträder vid en bokstavlig läsning av Koranen och Bibeln.

Myrdal har ingen gudstro, men han tillhör Svenska kyrkan och betecknar sig som lutheran. I artikeln ”Därför väljer jag att stanna kvar i Svenska kyrkan”, skriver han:

”Jag är uppvuxen i denna den Svenska Kyrkans tradition; mitt språk är till stora delar styrt av Vasabibeln – och 1734 års lag – och jag är medveten om att jag har Luther och Olaus Petri i bakhuvudet. Just nu finns en märklig omedvetenhet om denna kulturverklighet – en omedvetenhet ofta förklädd till mångkulturalism.”

Myrdals förhållningssätt till religionen liknar den brittiske, vänsterradikale författaren Tariq Alis. Denne är ateist, men ändå i någon mening muslim. I boken Fundamentalisternas kamp (Ordfront, 2003) skriver han:

”Religiösa föreställningar har aldrig spelat någon roll i mitt liv. Från fem eller sex års ålder var jag agnostiker. Vid tolv blev jag benhård ateist och har så förblivit, i likhet med många av mina barndomsvänner. Men jag uppfostrades i den muslimska kulturen och den har berikat mitt liv. Det är fullt möjligt att ingå i en kultur utan att vara troende.

[…] Historikern Isaac Deutscher brukade beteckna sig som icke-judisk jude och identifiera sig med en lång tradition av intellektuell skepsis som symboliseras av Spinoza, Freud och Marx. Jag har tänkt en del på detta och ibland beskrivit mig som icke-muslimsk muslim, men beteckningen låter inte så bra.” (s. 38)

Därför, omslag2Vi får nog leva med de stora världsreligionerna i många år till. De har med tiden utvecklats till mer än tro och dogmer. De är för många människor en del av identiteten på nästan samma sätt som etnicitet eller familjetillhörighet, och därför mycket mer än en personlig tro. ”Vi är muslimer”, har jag hört människor säga som varken ber sina dagliga böner eller fastar under ramadan. Vi:et är här signifikant. Religionerna avgör hur man gifter sig och hur man blir begravd. Hur man gör vissa saker, och hur man upplever sig själv som en del av en grupp, mer än hur man tror. Innehållet förändras ständigt så att en modern, svensk kristen har föga gemensamt värderings- och mentalitetsmässigt med medeltidens kristna, även om religionen fortfarande heter kristendom.

I en artikel i På tvärs, ”Om det djupaste personliga som inte är privat”, publicerad första gången på tidningen Flammans hemsida 12/7 2012, skriver Myrdal om relationen till sin nuvarande hustru, som kommer från det katolska Mexiko.

”Till och med i det mest grundläggande är vi även kulturellt helt olika. Visst kan jag, långa stycken utantill, den Luther som bestämt oss men jag är helt utan tro. För Andrea, mexikanska, är Nuestra Señora de Guadalupe bestämmande även om hon i sin Kyrkas mening nog inte är särskilt rättrogen.”

Jag skulle inte gå så långt som att säga att jag är ”helt utan tro”. Däremot finner jag det oerhört svårt att tro. Jag finner existensen av en personlig gud, såsom denne framställs vid en bokstavlig läsning av Koranen och Bibeln, som ytterst osannolik. Man jag förnekar inte att ”något annat” skulle kunna finnas. Min inställning är närmare agnostikerns än ateistens. Därför skulle jag hellre kalla mig kättare än otrogen.

Pasolini talar om att den icke-religiöse poeten ändock har ett religiöst sett att se på världen, varje sak är ett mirakel. Detta kan jag känna igen mig i. I Oswald Stacks intervjubok Pasolini on Pasolini (1969) säger han:

”My religion is of a fairly atypical kind: it doesn’t fit into a pattern. I don’t like Catholicism because I don’t like any institutions. On the other hand I feel it would be rhetorical to declare myself a Christian – although, as Croce said, no Italian can say he is not a Christian, culturally. But this is obvious, and platitudes irritate me. In reality my religion is probably only a form a psychological aberration with a tendancy towards mysticism: there is a very particular psychological factor involved – my way of seeing the world, which is perhaps too respectful, too reverntial, too childlike: I see everything in the world, objects as well as people and nature with a certain veneration, but this is to do with my character, not with my education and upbringing.” (s. 14)

Läs mer om Jan Myrdals nya skriftställning på Celanders förlag här

Onsdag 2 oktober samtalade jag med den före detta ärkebiskopen Anders Wejryd och författaren Lena Andersson under rubriken ”Finns Gud?” Samtalet sändes också i radioprogrammet Människor och tro i P1. Läs mer här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

3 reaktioner på ”Jan Myrdals nya skriftställning. Något om hur man kan förhålla sig till religionen

  1. Fint tänkt i en inte allt för ofta behandlad fråga. Jag blev religiöst uppväxt med barnabön om kvällen och min barndoms minnen utspelar sig i en hel del religiösa sammanhang. Jag är ateist mer än agnostiker, tror jag. Men jag nynnar på psalmer, jag har en liten kyrka till julen och mitt språk har ofta rötter i något bibliskt. (Jag är också uppfödd med att uttrycka mig så och för mig är det ett grundspråk.)

    Alla tror att jag nog är religiös innerst inne. MEN det är jag inte. Saken är den att religionen, i detta fall, mer är en fråga om KULTUR.

    Religionen är min KULTUR och den bär jag med mig trots att jag är ateist. Det är ju mina minnen. Min uppväxt.

  2. Pingback: Jan Myrdal släppte ny skriftställning. Kommunismens framtid | Nya Il Convito

  3. Pingback: Dags reda ut | | birgitta-markinhuhta.net

Kommentera

