Imorgon ska jag tala om ”Diktarnas Uppsala”

Skymning öfver UpsalaImorgon, torsdag den 17 oktober, ska jag tala om ”Diktarnas Uppsala”. Jag kommer att ge mig ut på strövtåg i poesins landskap med min egen diktsamling Skymning öfver Upsala (Björkmans, 2013) som kartbok. I deckarförfattaren Kjell Erikssons självbiografiska anteckningar, Simma i mörker. En självbiografisk klassresa (2012), hävdar han att Uppsala är diktartätt: ”Det står minst en missförstådd poet i varje gathörn …” (s. 85) En av dem är jag! Skämt åsido, jag anser att Eriksson har fel. Ack, om det vore så väl att det stod en poet, missförstådd eller ej, i varje gathörn! Sanningen är att det finns väldigt få poeter i Uppsala och väldigt få som är intresserade av poesi. I mitt föredrag i morgon kommer jag att tala kort om tre döda poeter, Geijer, Karin Boye och Lars Bäckström, samt en död filmskapare, Ingmar Bergman, och förhoppningsvis väcka nytt intresse för platser i vår närhet. Tid: Torsdag 17 oktober kl 16.00. Plats: Senioren, Kungsängsgatan 25. Inträde: 40 kr. Arrangör: SPF Fyris.

Det finns ett event på Facebook här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

