Varför gammalstavning?

Skymning öfver UpsalaLars Gustafssons första diktsamling Ballongfararna (1962) innehöll en dikt om Övre Slottsgatan, den gata som Sigfrid Siwertz svårmodigt betecknade som ”Tvärgränd till Vintergatan”. Dikten ledde till att två andra poeter, Lars Bäckström och Göran Tunström, som också legat i Uppsala, svarade med varsin dikt i vilka de gav uttryck för sina egna, annorlunda erfarenheter av gatan.

I Gustafssons dikt använder han gammalstavning. Den heter Öfre Slottsgatan (med f i stället för v) och inleds så här: ”En delvis ålderdomlig och i många avseenden betydelsefull gata i Uppsala”. I sina repliker använder både Bäckström och Tunström modern stavning. Bäckström kommenterar därtill, inte utan en viss polemisk ton, Gustafssons ålderdomliga sätt att bokstavera.

Brev till Lars G.

Jag kan inte förstå ditt behov av att gammalstava din gata.
Jag vill inte möta dig där som Öfvermenniska,
som Luther eller Glunt,

utan med krängande energiskt isbrytarskrov,
som i luften mellan Carolina och kvarteret Ubbo
äntligen kör upp ett dammfritt kölvatten!

Dikten infördes i samlingen Världen omkring oss, utgiven samma år som Ballongfararna (1962). Tunströms dikt utkom även den 1962, i samlingen Nymålat. För titeln på min nya diktsamling, Skymning öfver Upsala (2013), har jag valt att använda gammalstavning. Det innebär att jag tar Gustafssons parti, men jag gör det utan lidelse och med glimten i ögat. Nu är vi jämna lag. Två som har använt gammal- och två som använt nystavning.

En annan, mycket mera prosaisk anledning är att det blir lättare att söka efter omnämnanden av min diktsamling på nätet om den har en ovanlig stavning. Ytterligare en anledning är att en sådan stavning minner om flydda tider, kanske kan den också väcka känslor av vemod och nostalgi, vilket försätter läsaren i rätt stämning.

Första raden i min diktsamling lyder: ”Snön lyser vit på Öfre Slottsgatan.”

Poetkollegan Kristian Lundberg på Helsingborgs Dagblad recenserade Skymning på publiceringsdagen den 18 september. Det var idel lovord. Läs recensionen här.

Skymning öfver Upsala ges ut av Björkmans förlag  och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Den kostar 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

37 reaktioner på ”Varför gammalstavning?

  1. Pingback: Döda och levande poeters Uppsala | Nya Il Convito

  2. Pingback: Nu spelar jag in min nya diktsamling | Nya Il Convito

  3. Pingback: Svensk Tidskrift recenserar ”Skymning öfver Upsala” | Nya Il Convito

  4. Pingback: Giacinto Scelsi gör bakgrundsmusiken när jag spelar in mina dikter | Nya Il Convito

  5. Pingback: Dala-Demokraten recenserar ”Skymning öfver Upsala” | Nya Il Convito

  6. Pingback: Idag spelade jag in de tre första dikterna | Nya Il Convito

  7. Pingback: Bokfetischist recenserar ”Skymning öfver Upsala” | Nya Il Convito

  8. Pingback: Omslagsbilden till CD-versionen av ”Skymning öfver Upsala” klar | Nya Il Convito

  9. Pingback: Bernur recenserar ”Skymning öfver Upsala” | Nya Il Convito

  10. Pingback: Nu finns ”Skymning öfver Upsala” på YouTube! | Nya Il Convito

  11. Pingback: Poesi i Domtrappan | Nya Il Convito

  12. Pingback: Jag ska läsa dikter på Walmstedtska gården | Nya Il Convito

  13. Pingback: CD-skivan ”Skymning öfver Upsala” är klar! | Nya Il Convito

  14. Pingback: Jag läste dikter på Walmstedtska gården | Nya Il Convito

  15. Pingback: Tidningen Proletären recenserar ”Skymning öfver Upsala” | Nya Il Convito

  16. Pingback: Poesi i advent | Nya Il Convito

  17. Pingback: Min lärare, Jesper Svenbro | Nya Il Convito

  18. Pingback: Forte Jesus de Mombaça | Nya Il Convito

  19. Pingback: Tidningen Proletären publicerar min rapport från ”Poesi i advent” | Nya Il Convito

  20. Pingback: Karikatyrtecknaren Erik Rune recenserar ”Skymning öfver Upsala” | Nya Il Convito

  21. Pingback: Skymning öfver Upsala, Agnes von Krusenstjerna och Agnes Geijer | Nya Il Convito

  22. Pingback: Sherlock Holmes i Uppsala. En dikt ur ”Skymning öfver Upsala” | Nya Il Convito

  23. Pingback: Jag läste dikter för lärare i Gimo | Nya Il Convito

  24. Pingback: Fields of the Nephilim och Uppsala | Nya Il Convito

  25. Pingback: Sherlock Holmes är inne. Samtal med Mattias Boström | Nya Il Convito

  26. Pingback: Herr Omars antikvariat. En uppsaladikt | Nya Il Convito

  27. Pingback: Den svarte baronen. En upsaliensisk dieselpunk-dikt | Nya Il Convito

  28. Pingback: Sherlock på V-Dala | Nya Il Convito

  29. Pingback: Geijers tanke. En satanisk uppsaladikt | Nya Il Convito

  30. Pingback: Min pappa, kung Lear | Nya Il Convito

  31. Pingback: Klosettpalatset. En uppsaladikt | Nya Il Convito

  32. Pingback: Den kloka gumman på Seminariegränd 4 | Nya Il Convito

  33. Pingback: Statisten. En uppsaladikt med Lasse Åberg | Nya Il Convito

  34. Pingback: Poesidag i Strängnäs. Något om esoterikern Kurt Almqvist | Nya Il Convito

  35. Pingback: ”Jag vill vara ett med tidspulsen”. Intervjuad i Tidningen Kulturen | Nya Il Convito

  36. Pingback: Kommunist och ockultist | Nya Il Convito

  37. Pingback: God jul! Här får ni en upsaliensisk juldikt | Nya Il Convito

Kommentera

