Höstdikt av Lars Bäckström

Lars Bäckström (1925-2006) var en poet som bodde på Österplan 15 i Uppsala. Han var oerhört produktiv och gav ut flera diktsamlingar, självbiografiska verk och mängder av litteraturkritik. Under flera år publicerade han regelbundet dagsvers i Upsala Nya Tidning. Så här års kan det vara lämpligt att återge följande dikt med titeln ”Lindpredikan”, hämtad ur samlingen Början (1988). När ni har läst den kan ni ta en promenad till Österplan och titta på lindarna. Poesi och liv är ett.

Det är höst och jag ser ut
över min skrivmaskin mot linden utanför fönstret.
Lövens matta under den är tät men rörligt hal
efter regn och sugande storm i natt.
Men ännu är det många tusen löv
som andas, dansar, darrar i sina fina
livliga gester utan att falla, möter
mig med sin symfoni i grönt och gult.
Vi har mycket att bestyra i livets höst,
linden min tvilling och jag. Vi arbetar
här på Österplan 15 i Uppsala,
vi drar in vår klorofyll i stammen
till kommande vår, vi har mycket att säga
med ett leende som bryter fram under vårt
glesnande hår: en sol
av inspiration som lyser in genom lövverkets hål.
– Vad är att skapa, skapa för låg betalning
men i känslan av att står för något viktigt,
linden min tvilling och jag?
Det levande rör sig i våra åtbörder, ibland
kan det ju gå att tala tillsammans. Vi hälsar
dig som lever, varje löv vi sänder iväg är ett brev.
Du lyfter det, du öppnar det,
det bränner nästan igenom ditt öga med sin färg.
Det ligger där i gräset och blir näring
för mig, för dig, för modern Jord,

i varje sekund singlar ner från livsträdet.
Friska bakterier från min ettåriga sonson
intar just mitt bröst, mitt svalg, mina bihålor.
Det är en kamp, ett samarbete,
kommunikation och berusning under höstens angrepp.
Ja, vi lever, linden, jag, bakterierna och lilla soliga Johannes.

Du – var glad och vårda trädet,
livet, freden i dig. Läs en dikt
eller ännu hellre var en dikt! Det är vårt råd,
det säger vi dig: linden, jag och min skrivmaskin.
Poesi och liv är ett.

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

