Moment 22 i radio och något om evolutionsläran

BokcirkelnHösten 2008 deltog jag i Sveriges radios program ”Bokcirkeln” i P1. Det var jag, deckarförfattaren Åsa Larsson och Maj-Gull Axelsson. Cirkelledaren hette Marie Lundström.

Vi träffades vid flera tillfällen på radiohuset i Stockholm och talade om Joseph Hellers roman Moment 22, publicerad första gången 1961. Författaren hade jobbat som bombflygare, när han 1953 satte sig ner och skrev sin debutroman. Under åtta år slukade den hans kvällar och helger.

När Vietnamkriget tog fart och boken kom i pocket, blev Moment 22 en ungdomens fickbibel – blev vad den är idag: En modern amerikansk klassiker, såld i mer än tio miljoner exemplar.

Jag noterar att jag i min självpresentation för radion gav uttryck för en viss självinsikt: ”Min senaste diktsamling heter Parakletos och består uteslutande av klichéer.” Det är nog den sämsta diktsamling jag skrivit, den bästa är den senaste, Skymning öfver Upsala (Björkmans förlag, 2013).

Jag minns att jag i korridorerna hade ett samtal om Darwin med Maj-Gull Axelsson. Jag hade då läst en del kritik mot evolutionsläran, så som den uttryckts av företrädare för ”den traditionella skolan” som Seyyed Hossein Nasr och Frithjof Schuon. (Ja, jag vet, namnen är okända utanför en snäv krets av konservativa esoteriker).

Maj-Gull ville inte höra talas om någon kritik. Evolutionsläran var självklar. Det fanns inget att prata om. Jag förstår nu att hon hade rätt, men jag undrade hur hon kunde vara så bestämd i sin uppfattning när hon inte hade läst kritiken.

Borde jag också ha förstått att kritikerna pratade strunt? Lät jag mig bländas av den filosofiska och esoteriska jargongen? Jag ville nog inte se det uppenbara. Jag var på väg i en annan riktning. Idag är jag själv en övertygad evolutionist, vilket jag deklarerat i småskriften Därför lämnade jag islamismen (juni 2013). I skriften finns också en kort presentation av ”den traditionella skolan”.

Poetkollegan Kristian Lundberg på Helsingborgs Dagblad recenserade Skymning på publiceringsdagen den 18 september. Det var idel lovord. Läs recensionen här. Den ges ut av Björkmans förlag  och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Den kostar 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Läs mer om vår bokcirkel här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Moment 22 i radio och något om evolutionsläran

  1. Nils Ivar Tenmann

    Det slår mig retoriskt kärnfullt… ”kärnfullt” tolkat… apropå ”e” för något slags ”vara” som ter sig ”ut” – likt e i ex-it och i ex-stera – i rullande rörelse, som t.ex en kropp av Volvos typ av e volution… fram och ”åter”… som en re-volution och likt en konvulsion i magen revolterar 180 grader mot att ständigt rullas in i ett och samma retoriskt upprullade ”kon” volut av missförstånd kring vad vi gör efter hand, men i efterhand hellre borde låta vara osagt gjort med tecken för en ”talande tystnad”.

    Vi säger inte vad vi menar och menar inte vad vi säger metaforiskt i överförd beskrivning av något vi gör metonymiskt talat genom orden i syfte att svara an med ett ansvar för vår omedvetet förmedvetna avsikt med handlingen vi just tillverkat medvetet och i akt och mening uttryckt som ett predikament till allmän pålaga; att ”man bör leva som man lär” fast hen vet att hen lär som hen lever, i själva verket.

    Vad som är framåt och/eller bakåt antar vi retoriskt, antagligen baserat på intresse och situation, likt en omedvetet förmedveten kontakt med det med- vetande vi vet med oss retoriskt är språket. Hur språket språkas brukar vi vanligtvis inte veta därför vi talar om något annat för det mesta och då vi talar om ”språket” är det inte om språkandets handling som avsikt vi talar om, utan om ”språket” som objekt och uttrycksmedel för andra syftens objekt… objekt vi mer borde kunna tala om, (subjektivt Retoriskt medvetet), är lyssnandets kritiskt tysta retorik.

    Men säg mig gärna vad du tycker – vad talet om ”e”-volutionen” går ut på för rullning… in- eller upprullning?… framåt eller bakåt… sedan teo rin lämnat teo kratins teism till var och ens ensak i händerna på teknologins teknokratiska teo ri om att ”kunskap är makt” och inte längre bara ett maktmedel.

    Säg mig; är ”makt” något att ha eller en avsikt i handling vi inte bör ha?

  2. KSS

    Har du läst Stephen C Meyer’s böcker ”Signature in the Cell” och ”Darwin’s Doubt”?

    Signature in the Cell: DNA and the Evidence for Intelligent Design
    http://www.amazon.com/Signature-Cell-Evidence-Intelligent-Design/dp/0061472794/ref=la_B001K90CQC_1_2/182-2948142-3614325?s=books&ie=UTF8&qid=1420208370&sr=1-2

    Darwin’s Doubt: The Explosive Origin of Animal Life and the Case for Intelligent Design
    http://www.amazon.com/Darwins-Doubt-Explosive-Origin-Intelligent/dp/0062071483/ref=la_B001K90CQC_1_1/182-2948142-3614325?s=books&ie=UTF8&qid=1420208370&sr=1-1

Kommentera

