Alla får kalla sig sherlockianer

Från Holmes till SherlockFör omslaget till min småskrift En opieätares bekännelser (augusti 2012) valde jag en illustration av Sidney Paget ur Sherlock Holmes-äventyret Mannen med den förvridna läppen. Jag skrev att jag är ”barnsligt förtjust i Sherlock Holmes” och att jag mer än gärna skulle kalla mig ”sherlockian”, men att jag fruktade att de ”riktiga” sherlockianerna skulle uppfatta mig som en ovärdig inkräktare. (s. 9)

Sherlock Holmes-experten Mattias Boström, som nyligen gett ut en monografi över ämnet, hör dock inte till dem som skulle rynka på näsan åt oss amatörer. Jag får kalla mig sherlockian. Det känns uppmuntrande. ”För mig handlar allt bara om kärleken till Sherlock Holmes. Ingen annan kan bestämma över min kärlek än jag själv.” (s. 459) I början av boken förklarar Boström att ”holmsian” är den engelska termen, ”sherlockian” den amerikanska, men att den senare blivit mera spridd. Jag är alltså delvis amerikaniserad.

En opieätares bekännelseVarför älskar jag Sherlock Holmes? Det är, för att tala med Boström, ”viktoriansk verklighetsflykt”. I En opieätares bekännelser skriver jag: ”En av litteraturens funktioner är identifikation, en annan är eskapism: litteraturen som opium.” (s. 9) För mig som är intresserad (ej troende) av spiritismen, är det också roligt att läsa om Sherlock Holmes skapares, Arthur Conan Doyle, kontakter med en urgammal arabisk ande vid namn Pheneas.

”Den enda guidning i livet han hade var en arab från Ur i Mesopotamien som levt före Abrahams tid, som numera var en ande och vars namn var Pheneas. På honom lyssnade Conan Doyle alltid.” (s. 202)

Jag är helt enig med Boström om att Jeremy Brett är den bästa Sherlock Holmes-tolkaren någonsin. ”Jeremy Bretts skådespeleri vibrerade, man kunde ana ett drag av vansinne under ytan hos detektiven och just det kändes som en nytolkning av originalhistorierna som var fullt plausibel.” (s. 419) Och som han konstaterar lite längre fram: ”Det krävs ett geni för att spela ett geni.” (s. 422)

Ni som tycker om Sherlock Holmes bör skaffa Boströms monografi. Ni som inte gör det bör också skaffa den. Han kan omvända er.

Läs om En opieätares bekännelser och mina andra böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

