Finns Gud?

Finns Gud1Finns Gud? Jag vet inte. Det finns mycket som talar mot Guds existens, inte så mycket som talar för. När jag var i tonåren rökte jag som en borstbindare. Röda Marlboro. Jag minns en kväll då jag var otroligt röksugen, men varken hade pengar eller cigaretter. Jag bad om krita i kiosken, men fick ett kallt nej. När jag gick där med en allt allvarligare abstinens fick jag syn på något som lyste rött i buskarna. Det var ett nytt, oöppnat paket Marlboro! Det första som slog mig var att Gud hade bönhört mig. Men knappt hade jag tänkt tanken förrän tvivlen kom. Varför skulle Gud tycka synd om mig för att jag inte hade cigg när det finns människor som inte har mat? Jag bör inte övertolka det inträffade, tänkte jag. Det är förmodligen bara en slump. Men, men. Man kan inte vara absolut säker på varken det ena eller andra. Ikväll (2/10 2013) samtalade jag om Guds existens med författaren Lena Andersson och ärkebiskop Anders Wejryd på Stadsbiblioteket i Uppsala. Det hela bandades och kommer att sändas i programmet Människor och tro i P1. Läs mer här

Jag sålde ett exemplar av min nya diktsamling, Skymning öfver Upsala, till ärkebiskopen. Han fick den för kompispris. Den ges ut av Björkmans förlag och finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på bland andra Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Den kostar 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Studenternas tidning Ergo var med. Reportern Beatrice Bergmark sammanfattar: ”Svaret på debattfrågan blev – för de mindre tåliga i publiken – endast ett retsamt Ja och Nej”. Läs hela artikeln i Ergo här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Finns Gud?

  1. Pingback: Jan Myrdals nya skriftställning. Något om hur man kan förhålla sig till religionen | Nya Il Convito

Kommentera

