Lovecraft kallade sig muhammedan som barn

LovecraftTisdag den 1 oktober ska jag delta i en bokcirkel på Uplands nation. Därför har jag läst om den amerikanske författaren H. P. Lovecrafts roman At The Mountains of Madness (Vid vansinnets berg, sv. övers. Arthur Isfelt, Alastor Press, 2009).

I bokens början, innan berättelsen tar vid, har förlaget stuckit in en självbiografisk text av författaren. Där hittade jag en lustig uppgift: Lovecraft kallade sig muhammedan som barn! Det var nog det mest hedniska och hädiska han kunde komma på.

”Av alla unga hedningar var jag den mest obotfärdige. Söndagsskolan – som jag skickades till när jag var fem – gjorde inget intryck på mig; (även om jag älskade den gamla georgianska behagfullheten hos min mors barndomskyrka, den imponerande First Baptist, rest 1775) och jag chockerade med alla mina hedniska yttranden – kallade mig till en början muhammedan och sedan romersk hedning. I skogarna byggde jag altaren till Pan, Jupiter, Minerva och Apollon, och offrade små föremål i doften av rökelse.” (s. 20)

Jag ser fram emot en givande bokcirkel. Lovecraft har alltid var en sådan författare jag läst av ren lust, vid sidan om Conan Doyles berättelser om Sherlock Holmes och några andra. Det är alltid trevligt att komma i kontakt med andra läsare som delar med sig av sina upplevelser och tankar. Lovecraft har tidigare varit nämnd på den här bloggen här, här och här.

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Lovecraft kallade sig muhammedan som barn

  1. Martin A

    Det berodde på att han som femåring var ett stort fan av TUSEN OCH EN NATT. Hans mamma lät honom till och med bygga ett beduintält åt sig i vardagsrummet, och en vän till familjen — hans morfars advokat Albert A. Baker — hittade på det nu så välbekanta namnet ”Abdul Alhazred” åt honom.

Kommentera

