Upsala Nya Tidning recenserar min nya diktsamling ”Skymning öfver Upsala”

Skymning öfver UpsalaIdag (22/9 2013) anmäler Upsala Nya Tidning min nya diktsamling Skymning öfver Upsala (Björkmans förlag, september 2013). Recensionen är si så där. Jag hade dock väntat mig värre med tanke på min olyckliga utflykt vid årsskiftet 2008-2009. Sådant kan påverka omdömet.

Det som stör mig är att recensenten Lisa Gidlöf är oinitierad. Hon har inte läst så noga. Hon menar till exempel att mina tidigare diktsamlingar har ”kretsat kring den muslimska tron”. Om hon menar att ”muslimsk tro” utmärker dem, är det dominerande motivet i dem alla, då har hon inte läst dem. De innehåller mycket mer än så. Miljöerna från Uppsala finns där, mina erfarenheter som städare på Fyrisskolan och Ackis. Edith Piaff och Pasolini är med på ett hörn.

En annan sak som stör mig är benämningen ”extrem islamist”. Hade hon bara kallat mig ”extremist” eller bara ”islamist” hade jag inte haft något att klaga på. Hon hade till och med kunnat skriva ”extremist och islamist”. Men ”extrem islamist” betyder att jag intog en ytterlighetsposition inom den breda och mångfacetterade islamistiska rörelsen, vilket är helt fel. I en islamistisk kontext hörde jag till de mer moderata.

Jag har alltid avskytt antiintellektuella, sekteristiska och aggressiva grupper, och allra mest talibanerna och Al-Qaida, och de har alltid avskytt mig. Jag sympatiserade visserligen med den iranska islamismen, men inte okritiskt, även då förespråkade jag reformer. Det bästa inom islam, ansåg jag, är mystiken. Detta gjorde mig suspekt inom i stort sett alla islamistiska läger. Idag förkastar jag alla former av islamism, både ”mjuka” och ”hårda”, vilket jag har förklarat i småskrifterna En opieätares bekännelser (augusti 2012) och Därför lämnade jag islamismen (juni 2013).

Två klipp ur recensionen:

”I ett ständigt irrande efter tro, akademisk lära och riktning i livet söker jaget upp dessa människor i utkanten av staden; teologer och professorer, som trots att de befunnit sig i stadens kunskapsnav ändå inte fått en rättmätig plats i samhället, de har i stället blivit ensamma och förvirrade av all kunskap som lever i deras kroppar. En bild av ett akademiskt Uppsala där bara en viss elit får plats träder således fram. Mohamed Omars outtömliga intresse för dessa bildade, originella människor i utkanten är ett sätt att höja upp deras status och livsgärning.”

”Mohamed Omar förenar krass verklighet med symbolisk fantasivärld och det är dikternas främsta stilistiska behållning.”

Läs recensionen i sin helhet här

Poetkollegan Kristian Lundberg på Helsingborgs Dagblad recenserade Skymning på publiceringsdagen den 18 september. Det var idel lovord. Läs den här. Det kanske inte blir så många recensioner, eller så kommer de pö om pö. Man kan aldrig veta.

Diktsamlingen Skymning öfver Upsala ges ut av Björkmans förlag. Den finns att få tag på hos de flesta nätbokhandlar. I Uppsala hittar man den på Drottninggatans bokhandel och Röda rummet. Man kan också köpa boken direkt av mig. Den kostar 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

