Boksläppet undanstökat

Boksläppet, litteraterNu har jag alltså debuterat som poet. Min första diktsamling heter Skymning öfver Upsala. Den ges ut på Björkmans förlag. Släppet ägde rum den 18 september på Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7. Den gode Mats stod värd.

Det var fullt hus. Omkring fyrtio till femtio personer satt med genom hela programmet medan ett tjugotal kom, hälsade och gick. Vissa kom när allting var slut – förutom vinet.

Den innersta vänkretsen var där förstås, som Axel, tidigare ordförande för ockultistiska föreningen (och en av karaktärerna i Skymning), min persiske väpnare Farhad och ”den muslimske kättaren i läderjacka”, Ashkan Amiri. (Hör Ashkan tala här)

Jag hälsade välkommen. Därefter talade Aase Fridegård kort om sin pappa, Jan Fridegårds, förhållande till Uppsala, bl. a. om hans vänskap med Hedenius. Professor Christer Åsberg, som nyligen publicerat ett praktverk om manskören Orphei Drängar (OD), gav en lysande presentation över ämnet ”poeternas Uppsala”.

Min förläggare Peter Björkman (även redaktör för den finlandssvenska kulturtidskriften Horisont), förklarade varför han valt att ge ut min diktsamling. Jag avslutade programmet med att läsa dikten ”Spela schack”. Efter detta var det fritt fram att ta för sig av gudarnas nektar. Saxofonisten Mats Nygren underhöll.

Jag och den innersta kretsen av vänner, som jag kallar Upsala Tempels Hermetiska Orden, fortsatte kvällen på Grand Hotell. Det var en trevlig kväll och jag längtar redan efter nästa boksläpp. Den kommande samlingen ska heta Natt öfver Upsala. More of the same.

Poetkollegan Kristian Lundberg på Helsingborgs Dagblad recenserade Skymning på publiceringsdagen. Det var idel lovord. Läs den här. Det kanske inte blir så många recensioner, eller så kommer de pö om pö. Man kan aldrig veta.

Jag har tidigare läst mina nya dikter på bl. a. Stadsbiblioteket (Kulturnatten), Botaniska trädgården, Antikvariat Hundörat i Stockholm, Missionskyrkan, Bokhandeln Röda stjärnan, studentföreningen Heimdal, Walmstedtska gården och biblioteket i Nynäshamn.

Det går att köpa boken direkt av mig. Den kostar 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på plusgirokonto 548413-4. Ange namn och adress.

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

