Tidningen Ny Tid recenserar ”En opieätares bekännelser” och ”Därför lämnade jag islamismen”

En opieätares bekännelseI småskriften En opieätares bekännelser (augusti 2012) gör jag upp med tidigare ställningstaganden och uttalanden. Jag tar avstånd från islamism och antisemitism. Jag tror inte på någon form av islamism hur ”moderat” den än är. Det är grundidén som är dålig. I Därför lämnade jag islamismen (juni 2013) vidareutvecklar jag kritiken. Huvudtemat i denna andra småskrift är kampen mellan reaktion och progression och hur den moderna, sekulära världen har växt fram parallellt med en ny ”faustisk mentalitet”. I senaste numret av den finlandssvenska vänstertidningen Ny Tid (16/9 2013) recenserar Otto Ekman bägge skrifterna, vilka kallas ”bekännelsepamfletter”.

En opieätares bekännelser och Därför lämnade jag islamismen är båda pamfletter på samma tema, skrivna av Omar som en del av hans offentliga avbön då han till slut övergav sitt islamistiska experiment. Medan En opieätares bekännelser är en personlig, filosofisk betraktelse skriven då känslorna ännu var färska är Därför lämnade jag islamismen, som den sakligare titeln antyder, en mer noggrann beskrivning av författarens tankar, logik och resonemang.”

Läs recensionen i sin helhet här

Läs mer om mina böcker här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

