Finns Gud? Jag är med i Människor och tro i P1

Radioprogrammet Människor och tro i P1 besöker Uppsala. På Stadsbiblioteket samtalar jag med ärkebiskop Anders Wejryd och författaren Lena Andersson, medlem i Humanisterna. Finns Gud? Vad talar för och emot Guds existens och hur påverkas livet och samhället av vilken slutsats vi kommer fram till? Onsdag 2 oktober kl 18.00. Läs mer här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Finns Gud? Jag är med i Människor och tro i P1

  1. Bergfast

    Finns människans ”jag”?

    Hur finns jaget i så fall?

    Går människans ”jag” att på något vis mäta, väga, känna på, dofta eller smaka på?
    ….

    Det sägs att det är viktigt att ”se” barnen, och att bekräfta dem genom att just ”se” dem. (Förhoppningsvis då ”se” på dem på ett positivt sätt).

    Det sägs att genom bekräftelse och genom att bli ”sedd”, så antas barnets ”självkänsla” växa, och dess ”jaguppfattning” bli god.

    ”Jaget” är samtidigt någonting i människan som inte går att varken ”se”, väga, mäta, smaka på eller känna någon doft av, och ÄNDÅ anser de flesta att deras ”jag” verkligen finns….

    Det är kanske på samma sätt med ”Gud”?

    Det är just genom själva ”bekräftelsen av”, och just genom det ”positiva seendet på”, ”Gud”, som ”Gud” verkligen ”blir till” i människans medvetande?

    ”Gud” får därigenom en betydelsefull identifieringsfunktion i och med att det ytterst då är denne fullkomligt omätbara dimension, ”Du Gud”, som blir ”speglingen”, och därmed den yttersta bekräftelsefunktionen för människans eget och också fullkomligt omätbara, ”jag”, som då ”blir till” i och genom denna ”bekräftelse – relation”…

    ”Därför att Du, Gud, Är, så är också jag”… (människan)…..

    ”Hör Israel, Herren är En”…

Kommentera

