Tidningen Vitterbladet recenserar ”Därför lämnade jag islamismen”

VitterbladetNättidningen Vitterbladet (29/8 2013) recenserar min nya småskrift Därför lämnade jag islamismen (juni 2013), i vilken jag gör ett försök att förklara vad jag menade med begreppet ”islamism” och varför jag så småningom helt lämnade denna tankeströmning till förmån för sekularismen. Den är delvis en fortsättning på boken En opieätares bekännelser, som kom ut i augusti 2012.

Jag tar också upp konflikten i Syrien, Omar Mustafa-affären, palestinafrågan och protesterna mot AKP-regeringen i Turkiet. Men huvudtemat är kampen mellan reaktion och progression och hur den moderna, sekulära världen har växt fram parallellt med en ny, ”faustisk mentalitet”. Doktor Faustus var enligt legenden en lärd renässansmänniska som sålde sin själ till Satan i utbyte mot all världens kunskaper.

Recensenten, Björn Ahlström, är också medlem i tidningens redaktion. Under rubriken ”Islamism – sökandet efter äkthet” skriver han:

”Efter min läsning av den svenske poeten Mohamed Omars skrift Därför lämnade jag islamismen har några tankar och jämförelser varit respektlösa nog att under en tid inte lämna undertecknad skribent ifred. Omars skrift är en sorts pamflett som analyserar modernitet, evolutionism, islamism och post-islamism utifrån ett i högsta grad självbiografiskt perspektiv.

Det som slår en när man läser om Omars utveckling från det ena till det andra, hur han sedan ångrar sig och går tillbaka till en tidigare position, det är att det som en gång lockade honom till islamismen inte är ett isolerat fenomen. Traditionalism och sökandet efter något ‘äkta’, i historien, är processer som har förekommit förut och som med största säkerhet kommer att visa sitt ansikte gång på gång, även framöver.  Det är när detta äkthetssökande, en sorts anti-modernism, kombineras med sin motsats som det hela blir än mer intressant. ‘Hårda’ egenskaper såsom vetenskap och teknologi omfamnas emedan de ‘mjuka’ (demokrati, tolerans, etc.) förkastas.”

Recensenten gör flera tankeväckande anmärkningar. Läs artikeln in extenso här

Köp Därför lämnade jag islamismen här

Tidigare omnämnanden av Därför lämnade jag islamismen

Tidningen Kulturen recenserar Därför lämnade jag islamismen

Tidningen Dagen rekommenderar Därför lämnade jag islamismen

Första recensionen av Därför lämnade jag islamismen

Andra recensionen av Därför lämnade jag islamismen

”Normen var för snäv”. Jag intervjuades i Radio Uppland

Svensk Tidskrift recenserar Därför lämnade jag islamismen

Vem är jag idag? Läs här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Tidningen Vitterbladet recenserar ”Därför lämnade jag islamismen”

  1. Pingback: Därför lämnade jag islamismen. Viktor Rydberg och den franska revolutionen | Nya Il Convito

Kommentera

