Svensk Tidskrift recenserar ”Därför lämnade jag islamismen”

Därför, omslag2Den borgerligt-konservativa tidskriften Svensk Tidskrift (augusti 2013) recenserar i sitt senaste nummer min nya småskrift Därför lämnade jag islamismen (juni 2013).

Recensenten, uppsalastudenten Carl J. Erixon, förklarar mycket riktigt att min islamism aldrig var av det talibaniska slaget utan snarare var en politisk tolkning av ”den traditionella skolan” eller ”den perennialistiska filosofien” med företrädare som Réne Guénon, Frithjof Schuon, Tage Lindbom och Seyyed Hossein Nasr.

Erixon, som är väl insatt i denna tankeströmning, anser att jag i min uppgörelse med gamla synder avfärdar den alltför lättvindigt.

”Genom läsning av hans blogg fann jag emellertid att hans islamism ingalunda var den ideologi vi brukar beteckna som just islamism – något vi snarare bör kalla salafism (efter arabiskans salaf – trons fäder) – utan ett kammarfilosofiskt bygge vilket främst bestod av politiseringar av de så kallade perennialisternas tankar. Tänkare till vars krets man brukar räkna René Guénon, Frithjof Schuon, samt även vår egen Tage Lindbom.”

[…]

”En politisering av denna antimodernism var alltså det som utgjorde Omars islamism – och det är denna förklaring av hans forna ståndpunkter som gör den intressant. Han verkar emellertid hysa en ovilja att mer intrikat gå in på den tankeströmning han tidigare omfamnat – hans avfärdande är närmast slentrianmässigt och så tillvida otillfredsställande – ingen ideologi, ingen tanke förtjänar att så lättvindigt bortförklaras. Därigenom förlorar denna bekännelseskrift mycket av den styrka den skulle kunna ha ägt.”

Läs recensionen i sin helhet här

Köp Därför lämnade jag islamismen här

Läs mer om mina böcker här

Tidigare omnämnanden av Därför lämnade jag islamismen

Tidningen Dagen rekommenderar Därför lämnade jag islamismen

Första recensionen av Därför lämnade jag islamismen

Andra recensionen av Därför lämnade jag islamismen

”Normen var för snäv”. Jag intervjuades i Radio Uppland

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

3 reaktioner på ”Svensk Tidskrift recenserar ”Därför lämnade jag islamismen”

  1. Pingback: Tidningen Kulturen recenserar ”Därför lämnade jag islamismen” | Nya Il Convito

  2. Pingback: Tidningen Vitterbladet recenserar ”Därför lämnade jag islamismen” | Nya Il Convito

  3. Pingback: Därför lämnade jag islamismen. Viktor Rydberg och den franska revolutionen | Nya Il Convito

Kommentera

