När jag var med i en dokusåpa

Sommarhuset3Det var sommaren 2006. Jag tillbringade en helg tillsammans med fem andra i ett sommarhus på Särö söder om Göteborg. Vi var inte inlåsta, men vi fick inte lämna huset mer än för korta promenader.

De andra deltagarna var Anne-Louise Eriksson, präst och feministteolog från Stockholm; Tomas Sjödin, pastor och författare från Säve; Sofia Fredén, dramatiker från Stockholm och Henry Ascher, barnläkare från Göteborg. Inga intriger och inga spritfester, men likväl en dokusåpa i radio. Programmet hette ”Sommarhuset” och spelades in i juni 2006, ungefär ett år efter att jag debuterade med diktsamlingen Tregångare på Ruin förlag.

”Utgångspunkten var att vi ville föra bra samtal. I de flesta dokusåpor som man ser på tv skapar man dysfunktionella grupper. Man förstör dem genom att intrigera och föra in nya moment. Vi ville göra tvärtom, skapa en funktionell grupp där alla känner att de vågar öppna sig utan att riskera att få en kniv i ryggen”, säger Carin Ahlqvist, som var samtalsledare.

Det blev tre intensiva dagar som vi ägnade åt att diskutera ämnen som nuet, minnet, konflikter och försoning. Resultatet blev fem avsnitt som började sändas söndagen den 25 juni i P 1.

Huset hette Lissgården. Den byggdes 1918-20 som sommarbostad åt grosshandlarfamiljen Einar Henriques i Göteborg.Värdinnan tog väl hand om oss. I bokskåpet hittade jag Heidenstam och Stagnelius och Viktor Rydberg som jag hade som kvällsläsning.

En av samtalsledarna frågade vilka författare jag läser. Jag nämnde idel män, vilket gjorde Lollo rasande. ”Jag tänkte inte ens på det”, sa jag. Och det var sant. Jag räknade bara upp de författare som dök upp i mitt medvetande just då.

Vem är Mohamed Omar idag? Läs här

Läs även:

Det var en gång en ung poet

Eugène Omar, en av Uppsalas halvt hemliga författare

En tid i helvetet

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

