Andra recensionen av ”Därför lämnade jag islamismen”

Därför, omslag2Den marxistiske skribenten Björn Nilsson har recenserat den nya boken Därför lämnade jag islamismen.  Han finner att mina förklaringar i många fall leder till nya frågor. Ja, och därför blir det med all säkerhet fler blogginlägg och fler små böcker av det här slaget. Det viktiga är att jag tror mig ha funnit en riktning. Här följer några klipp:

”I den ryska ortodoxa traditionen finns ‘heliga dårar’. Tydligen hittas liknande figurer inom sufisk islam, ‘klandrets folk’, som bär sig åt så att anständiga medborgare blir upprörda. Idén är att klandern framkallar ödmjukhet, och det kan vara en sådan process som Mohamed gått igenom. Han har varit en sökare, men sökandet slutar hos sufierna. Men det visar sig att inom sufismen finns det vitt skilda uppfattningar, så det är frågan om slutstationen i stället är avstamp för något nytt.”

”Nu verkar det som om Mohamed Omar befinner sig i en fas av sekulär islam (som jag inte riktigt förstår, även om det finns hänvisningar till vänstermannen Tariq Ali). Var hamnar han i morgon? Kommer en sökare på ständigt nya äventyr att någonsin hitta hem? Jag har en känsla av att Strindberg aldrig riktigt växte upp, och det kan gälla andra författare också.”

Läs Björn Nilssons recension i sin helhet här

Boken kostar 80 kr. Du kan köpa den genom att sätta in beloppet på pg-konto 548413-4. Ange namn och adress. Aguéli förlag bjuder på portot. Boken kommer så småningom även att finnas tillgänglig på Adlibris. Den som har privilegiet att bo i Uppsala kan köpa den på Drottninggatans bokhandel, Röda rummets antikvariat och bokcaféet Röda stjärnan.

Hannah Ohlén var redaktör. Manuel Nilsson gjorde omslaget, ett montage med Delacroix’ ”Friheten på barrikaden” i förgrunden och Jean-Pierre Louis Laurent Houels ”Stormningen av Bastiljen” i bakgrunden.

Den 14 juli kommer jakobinerna bakom Aguéli förlag att fira franska revolutionen i Uppsala. Då passar jag också på att presentera boken och hålla ett kort tal. Samling kl 12.00 vid Gunnar Wennerbergs staty i Slottsbacken. Ta gärna med vin, ost, druvor och bröd eller annat som du gillar. Den som har lust får gärna säga några ord. Evenemanget har en grupp på Facebook.

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

