Islams svenska ansikten. Jag och två av mina vänner pratar i radio

Ashkan AmiriI dagens avsnitt av Människor & Tro (P1) är jag och två av mina vänner, Ashkan Amiri och Pontus Näslund, med och pratar om hur vi ser på islam i Sverige. Vi hinner inte säga så mycket. Men ni hör bland annat Ashkan (se bilden) svara så här på frågan om han är muslim: ”Absolut. En kättersk sådan”.

Sveriges Radios beskrivning av programmet:

”I vårens debatt kring Omar Mustafa och Socialdemokraterna kom frågan att handla om troende muslimers plats inom svensk politik och offentlighet. Men bland landets muslimer höjdes också röster för att Omar Mustafa och Islamiska förbundet, som han är ordförande för, inte representerar dem och deras islam.

Det finns uppskattningsvis närmare en halv miljon personer i Sverige som har sina rötter i muslimska länder. Svenska muslimer utgör en brokig grupp som rymmer allt från sekulära till bokstavstrogna och de har sin bakgrund i många olika länder. Hur ser det muslimska landskapet ut i Sverige och vems islam är det som visas upp i det offentliga svenska samtalet? Borde man enas för att hitta en gemensam svensk tolkning av islam?

Människor och tro direktsänder från Kista folkhögskola i nordvästra Stockholm. I programmet Islams svenska ansikten medverkar bland andra Fazeela Selberg Zaib, projektledare för Zidni-institutet och lärare vid Kista folkhögskola, Sakine Madon, ledarskribent på tidningen Norran, Mohammad Muslim Eneborg, imam och Haider Ibrahim, ordförande islamiska shiasamfunden i Sverige.”

Lyssna här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Islams svenska ansikten. Jag och två av mina vänner pratar i radio

  1. Pingback: Boksläppet undanstökat | Nya Il Convito

  2. Pingback: Jan Myrdal släppte ny skriftställning. Kommunismens framtid | Nya Il Convito

Kommentera

