”Min roll är att vara på gränsen”. Intervju i Kyrkans Tidning 2007

Kyrkans Tidning 2007I samband med en flytt nyligen hittade jag en låda med gamla tidningsklipp, bland annat en intervju i Kyrkans Tidning 2007 (nr 20, 16-23 maj). Jag säger en del saker om kritiskt tänkande och kvinnliga imamer.

”Min roll var och är att vara på gränsen”, säger jag. Med det menar jag att jag inte kan gå in i något helt och fullt utan måste lämna någon del av mig själv utanför, annars klarar jag inte av att analysera och skriva om mina erfarenheter.

”Det har alltid funnits en skeptiker inuti mig. Religionen utövar en väldigt stark lockelse att bara ge upp sina tvivel. Men samtidigt förlorar man det kritiska tänkandet.”

Jag berättar om min kristna mor och min – någorlunda – kristna fostran. Intervjuaren frågar: ”Hur ser andra muslimer på dig med din kristna bakgrund?”

”Det är lite varierat. En del tycker att det är positivt och bra, andra blir lite misstänksamma. Men det ser jag bara som fördomar. Samma tendenser finns inom andra rörelser. Det finns fördomsfulla muslimer som knappast vill ta i en Bibel. Har man en Bibel i bokhyllan blir man misstänkliggjord bara för det. Men samma tendenser har jag sett hos exempelvis pingstvänner som inte tycker att man ska ta i en Koran. Man har ingen nyfikenhet på andras religion.”

Så nämner intervjuaren min plädering för kvinnliga imamer.

”Man kan inte förpassa kvinnor till en statisk roll – alla måste vara med i arbetslivet – och samma sak kommer att hända inom religionen. En religion kan inte hållas kvar i det stadium i historien där den uppstod. Då blir den onödig och en kuriositet. Om religionen ska överleva och kunna spela en roll måste den hitta nya former för varje tid.

I ett modernt samhälle går det inte att man är jämställd inom politiken, arbetslivet, forskningen men inte i moskén. Så småningom kommer människor inte att acceptera det. Det blir en anomali och det finns inga rationella argument.

I grund och botten handlar det om rädsla, människans naturliga konservatism. Samtidigt är det ett manlighetskomplex. Man vill inte att en kvinna ska stå där framme och säga åt en man vad han ska göra. Men det måste man lära sig leva med. Det är en ny tid nu.”

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

