Vem är Mohamed Omar? En gammal intervju

Omars olika sidorNär man flyttar kommer saker fram ur gömmorna. Jag har just flyttat (från en lägenhet till en annan, samma gata). I en låda fann jag gamla tidningsurklipp, bland annat en intervju i Uppsalatidningen från 2005 (12-18 juni 2005). Jag hade just debuterat som poet med diktsamlingen Tregångare. Rubriken lyder: ”Mohamed Omars olika sidor”. Journalisten Andreas Victorzon (numera på Aftonbladet) undrar vilken av de olika sidorna som är den ”riktige” Omar.

”Ordet besök dyker upp flera gånger under intervjun. Drivkraften är att utforska olika miljöer och därför går han ständigt in i roller. Men vilken av alla personerna är egentligen Mohamed Omar?

’Det är nog allihopa. Jag försöker sätta ihop alla i den här diktsamlingen. Men jag kommer nog aldrig att se hela pusslet klart innan jag dör. Längtan finns. Man vill komma närmare sig själv och försöka förstå vad som är meningen med alltihop. Samtidigt inser jag att det är ett hopplöst företag. Jag är inte samma i dag som i morgon.’”

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

