Zdenko Fibich. En dikt

Zdenko FibichZdenko Fibich (1850-1900) var en tjeckisk nationalromantisk tonsättare. Hans produktion är stor och mångsidig, med bl. a. sju operor. I den symfoniska dikten Am Abend (1875) ingår hans mest kända verk Poème, oftast framfört i violinisten Jan Kubeliks arrangemang för violin och piano. Ett stycke för vänster hand, andante ur Stimmungen, Eindrücke und Erinnerungen op. 47, spelades av Tomas Tranströmer. När jag hörde honom fick jag ingivelsen till följande dikt. Den publicerades första gången i den ”retrogardistiska” tidskriften Aorta 14/2006.

Zdenko Fibich

Tonen säger att jag ska gå in
i den allt trängre återvändsgränden
och ställa mig där
med händerna i byxfickorna
och se upp mot muren
tills svindeln nalkas.
I springan mellan hustaken – jugend –
skymtar en flik av natthimlen.
Dimman stiger upp ur avloppsbrunnarna
och jag måste stå kvar
tills jag inte längre syns
– osynliggjord av dimman –
och tonen, tonen ger mig sitt sällsynta tillstånd.

NOT: Man kan lyssna på Tranströmers tolkning av Zdenko Fibich på CD-skivan Klangen säger att friheten finns, utgiven av Bonniers förlag 2002.

Läs:

Romanska bågars systers

Grattis, Tomas!

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

