Eugène Omar, en av Uppsalas halvt hemliga unga författare

Eugène de RastignacUnder en period på 1990-talet kallade jag mig Eugène Omar. Då hade jag ännu inte lärt känna Prins Eugen, ”den röde prinsen”, konstnären och sufin Ivan Aguélis vän och mecenat. Namnet fick jag stället från Balzacs romanfigur Eguène de Rastignac.

Lördagen den 5 juni 1999 publicerade Upsala Nya Tidning en intervju med den ännu okände poeten Eugène Omar. Jag debuterade på riktigt sex år senare på Ruin förlag med diktsamlingen Tregångare (2005).

”I tonåren började han skriva dikter därför att tillvaron kändes kaotisk och hopplös. Det var mycket svårmod. Nu vill han berätta om vardagen och vanliga människor, om dem som sällan syns. ‘Jag älskar dagen och året 1999, det som är nu’, säger Eugène Omar.”

”Vi möter Eugène Omar, 22 år, en av Uppsalas halvt hemliga unga författare. Mohamed var eller är hans ursprungliga förnamn. Så läste han Balzac och i Père Goriot hittade han Eugène: rik, lycklig, vit hy, svart hår, blå ögon. Utseendet stämde, tyckte han. Det där med rik och lycklig kunde man kanske hoppas på. Mohamed Omar såg det som ett tecken och tog sig namnet Eugène.”

”Han har hunnit jobba som pizzabagare, tågstädare, kioskbiträde. Han har varit arbetslös och han har pluggat på Komvux. ‘Jag måste få ett riktigt jobb, ordnad ekonomi och eget boende. Och råd att köpa en dator’, säger Eugène Omar.”

”Han är intensiv och utstrålar självförtroende. Vit hy, svart hår, blå ögon. Som Balzacs Eugène. ‘Väldigt få vet om att jag skriver’, säger Eugène Omar. Men författardrömmarna har i alla fall kommit längre än till skrivbordslådan.”

I anslutning till intervjun publicerar UNT två dikter, ”Den magiska pizzerian” och ”Tiggaren”. De kommer sedan med i Tregångare.

När jag läser denna fjorton år gamla artikel slår det mig hur lite som egentligen har förändrats. Jag har fortfarande ingen ”ordnad ekonomi”. Jag lyckades visserligen bli en berömd poet, åren 2005 till 2009, men jag lyckades också bli ökänd. Jag har en dator, men den är dålig och kan gå sönder när som helst.

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Läs:

Det var en gång en ung poet

En tid i helvetet

En reaktion på ”Eugène Omar, en av Uppsalas halvt hemliga unga författare

  1. Pingback: När jag var med i en dokusåpa | Nya Il Convito

Kommentera

